De staat van de Nederlandse game-industrie (2): Joost Speelt Spellen

donderdag 11 oktober 2018 - 10:31

Voor EB Gamespecial 2018 schetsten elf stakeholders binnen de game-industrie de Benelux-markt. In de komende weken zijn hun visies ook in de nieuwsbrief te lezen. Na Game Mania-CEO Kris Lenaerts is het nu de beurt aan YouTuber/influencer Joost Speelt Spellen.

De afgelopen jaren is de rol van de YouTuber/influencer steeds belangrijker geworden in de pr- en marketingmix. De 22-jarige Joost Bouhof, drijvende kracht achter het populaire kanaal Joost Speelt Spellen (424K abonnees), legt uit waarom. “Ik doe dit sinds drie jaar professioneel op YouTube. Professioneel als in: ik verdien er mijn boterham mee. Naast videocontent over games, verkoop ik merchandise en verzorg ik campagneklussen, promoties en live streaming. Wij zijn de nieuwe media. Vroeger konden uitgevers enkel terecht op televisie, radio of een tijdschrift om een game onder de aandacht te brengen. Nu bereik je met een YouTube-video een veel groter publiek en dat is interessant voor iedereen." 

"De gamebedrijven zijn meegegroeid en zien het belang en de mogelijkheden die YouTubers en of influencers kunnen bieden. Mijn kanaal heeft meer dan 400.000 abonnees en dat is binnen de gamescene best veel. De content creators op het platform worden steeds professioneler. Er is meer aandacht voor heel veel verschillende doelgroepen. Wat wel raar is, is dat YouTube de adverteerders belangrijker vindt dan de community. Dat kan er uiteindelijk voor zorgen dat creators naar een ander platform overstappen. Er is veel concurrentie van andere kanalen, al spreek ik liever over concullega’s. Je werkt vaak samen om nog betere content te krijgen en het bereik te vergroten. Ik vergelijk het weleens met het schoolplein van een middelbare school. Er zijn veel groepjes en met de een kun je beter opschieten dan met de ander.”