De staat van de Nederlandse game-industrie (1): Game Mania

woensdag 10 oktober 2018 - 13:47

Voor EB Gamespecial 2018 schetsten elf stakeholders binnen de game-industrie de Benelux-markt. In de komende weken zijn hun visies ook in de nieuwsbrief te lezen. Game Mania-CEO Kris Lenaerts trapt af.

Het afgelopen jaar stond voor retailer Game Mania in het teken van vernieuwing. De keten lanceerde drie concept stores, die een nieuwe manier van winkelen en beleving introduceerden. Ook de webshop met thuislevering ging live. De stuwende kracht achter deze stappen is Kris Lenaerts.

“De veranderingen in de industrie hebben zich de laatste jaren exponentieel doorgezet", zegt Lenaerts. "Tijd voor iedere partij om hun rol opnieuw uit te vinden, hetgeen Game Mania alvast heeft gedaan en blijft doen. Om hierin succesvol te zijn zie ik twee belangrijke pijlers. Als eerste moeten we als industrie de gamer altijd centraal stellen en zelf veranderen om optimaal op de verwachtingen in te spelen, ook al betekent dit dat we buiten onze comfortzone moeten treden. Als tweede is een nog meer intensieve maar ook creatieve samenwerking tussen de diverse stakeholders in gaming noodzakelijk. Verder kijken dan de klassieke rolverdeling uit het verleden kan nieuwe deuren openen voor de gaming community."

Lenaerts gaat verder: "Om daarop in te spelen, zal de focus van Game Mania toegespitst blijven op onze rol als specialist en omnichannel. Een sterke speler zijn in de arena van de fysieke winkel en dit in combinatie met onze online activiteiten. De resultaten met onze nieuwste concept store in Utrecht zijn uitstekend. Dat blijven we verder uitbreiden. De webshop haalde in het lanceringsjaar meteen vier keer de omzet van een gemiddelde winkel en tijdens speciale momenten als Black Friday was dat zelfs acht keer. Daarnaast zoeken we actief naar betekenisvolle partnerships waar we innovatieve ideeën kunnen ontwikkelen rond gaming content, community building en live experiences.”