Shadow of the Tomb Raider

dinsdag 14 augustus 2018 - 11:41

Dankzij de succesvolle reboot van Tomb Raider in 2013 werd de franchise nieuw leven ingeblazen. Met de aanstaande release van Shadow of the Tomb Raider op 14 september staat Lara Croft vijf jaar later wederom vol in de schijnwerpers.

Voor Bigben Interactive is Shadow of the Tomb Raider verreweg de belangrijkste titel die de distributeur op gamescom toont. Een groot deel van de stand is ingeruimd voor gamepods waarop consumenten een demo van de game kunnen spelen. Die demo zal dezelfde zijn als de demo die eerder al op de E3 speelbaar was. “Anders komen er te veel spoilers”, aldus marketingmanager Wiebe van der Werk. “We willen het verhaal voor de spelers graag geheimhouden. Op gamescom is het de tweede keer dat de demo speelbaar is voor consumenten.”

Top 5

Gezien de goed ontvangen eerste twee delen verwacht Van der Werk veel van Shadow of the Tomb Raider. De marketingmanager is van mening dat ook de verwachtingen van het publiek hooggespannen zijn. “We denken dat dit een van de grootste titels gaat worden van gamescom. Shadow of the Tomb Raider is het einde van een trilogie en consumenten kunnen niet wachten totdat ze ermee aan de slag mogen. Deze game moet gewoon in de top 5 van beste spellen op gamescom komen.” 

Brede doelgroep

Ook na gamescom zorgt Bigben Interactive ervoor dat Shadow of the Tomb Raider onder de aandacht van consumenten blijft. In aanloop naar de release op 14 september worden verschillende campagnes uitgerold. “We zetten een mediacampagne in die past bij een triple A-titel”, vertelt Van der Werk. “We zullen veel aanwezig zijn op gamewebsites, en op YouTube worden video-advertenties getoond. Verder zetten we ook social media in, zoals Facebook en Twitter. Als laatste starten we ook een forse tv-campagne. De titel moet overal aanwezig zijn; we richten ons op een brede doelgroep: niet alleen de hardcore maar ook de casual gamer.”

Experience

Tot slot gaat Bigben Interactive groots uitpakken met een Shadow of the Tomb Raider Experience in het Utrechtse Hoog Catharijne. Van 10 tot en met 16 september kunnen bezoekers in deze Experience aan de slag met de game. Van der Werk: “Daarnaast worden bezoekers uitgenodigd om zelf uit een tombe te ontsnappen in Escape the Tomb, een soort escape room waar binnen een bepaalde tijd een aantal puzzels moet worden opgelost om kans te maken op een prijs. Verder kunnen ze op gezette tijden op de foto gaan met een Lara Croft-cosplayer. En in de Experience zal ook een exclusief launchevenement worden georganiseerd.”

Shadow of the Tomb Raider
» Leeftijd: 18
» Distributeur: Bigben Interactive
» Ontwikkelaar: Square Enix
» Releasedatum: 14 september
» Platform: PS4, Xbox One, pc