RTL Nederland reorganiseert en schrapt 85 arbeidsplaatsen

donderdag 05 juli 2018 - 09:53

RTL Nederland reorganiseert en schrapt 85 arbeidsplaatsen, waarbij 44 mensen gedwongen worden ontslagen. De zendergroep maakte in april al bekend te willen reorganiseren, maar nu pas zijn de concrete gevolgen duidelijk.

Het aantal managementlagen is teruggebracht en er zijn afdelingen gecentraliseerd om expertise te bundelen, aldus RTL. “Bovendien zijn er ten behoeve van de strategie nieuwe afdelingen geformeerd, met name op het vlak van data, marketing en technologie.”

In de eerste helft van 2019 wordt er nog verder bespaard op de personeelskosten.

RTL-CEO Sven Sauvé: “De nieuwe organisatiestructuur is nodig om onze Fan Centric groeistrategie snel uit te kunnen voeren. Hij is erop gericht om samenwerking verder te stimuleren, nieuwe kennis en kunde de ruimte te geven en om merken te bouwen die inspelen op echte behoeftes van onze kijkers, volgers en bezoekers.”

“De enorme groei die Videoland doormaakt, is een duidelijk bewijs dat we de goede keuzes maken. De herstructurering is nodig om ons nog wendbaarder te maken en meer focus aan te brengen in het hele bedrijf. Tegelijkertijd gaan we nog meer investeren in content, creativiteit, data en technologie.”

Matthias Scholten, de huidige Chief Content Officer, treedt terug uit de directie en gaat leiding geven aan de creative unit. Lucien Brouwer, de zittende Chief Consumer Officer, neemt de rol van Matthias Scholten tot het einde van het jaar waar.

De ondernemingsraad heeft ingestemd met de plannen en er is met de vakbonden een sociaal plan overeengekomen. De nieuwe organisatiestructuur gaat in per 1 augustus.