Achtergrond: Lifestyle heeft een nieuwe naam: Difuzed

vrijdag 04 mei 2018 - 13:26

Merchandise is allang niet meer alleen iets voor de hardcore fan. Nerds en hipsters zetten tegenwoordig de trend, en producten die in het teken staan van populaire games en films zijn gewilder dan ooit. Een van de succesvolste internationaal opererende bedrijven in deze markt is Difuzed. Deze lifestyleproducent bezit licenties van de bekendste merken ter wereld en is een een one-stop-shop voor alle popcultuurproducten.

De naam Difuzed mag fonkelnieuw zijn en nog niet al te bekend in de oren klinken, de oude naam van het bedrijf doet waarschijnlijk wél een belletje rinkelen. Bioworld Europe is een gerenommeerd bedrijf dat de afgelopen twintig jaar bekend stond als betrouwbare partner op het gebied van lifestyleproducten van franchises uit onder meer de game-industrie.Als marktleider deed het bedrijf zaken met nagenoeg iedere grote retailer in Europa.

In een van de komende edities van Entertainment Business staat Difuzed uitgebreid stil bij de naamsverandering. Voor nu wil het bedrijf vooral duidelijk maken dat er op de naamsverandering en een groter distributiecentrum na niets is veranderd. Een uitgebouwd team werkt nog steeds dagelijks aan kwalitatief uitstekende en vernieuwende collecties. Difuzed werkt hiervoor samen met meer dan honderd bekende merken in de entertainment-, gaming- en global brands-industrie, variërend van Disney en Nintendo tot Marvel en Jack Daniel’s. De verschillende collecties bestaan uit shirts en hoodies, en accessoires als caps, tassen en sleutelhangers.

Retrohype
Difuzed zet in op trends waar fans warm voor lopen. Zo profiteerde het bedrijf een aantal jaar geleden van de Pokémon Go-hype. Zelfs met een goede voorbereiding en een grote voorraad kon het bedrijf de vraag naar lifestyleproducten rond deze game amper aan. Nu bouwt Difuzed trends verder uit door in te spelen op de retrohype van dit moment, denk hierbij aan een serie als Stranger Things, een merk als Commodore 64 en de onlangs verschenen Steven Spielberg-film Ready Player One. Laatstgenoemde is een futuristisch spektakel waarin talloze bekende retromerken en filmmomenten de revue passeren. Difuzed staat klaar om de retailer te helpen om mooie collecties los te laten op de nostalgisch ingestelde consument.

Mini-consoles
De retrohype wordt momenteel versterkt door de lancering van miniversies van ‘old skool’ consoles als de NES en SNES. Ook dit jaar kunnen winkeliers en klanten uitkijken naar ‘nieuwe’ consoles van Atari en Commodore. Deze consoles hebben een brede doelgroep en zijn niet alleen bedoeld voor de verstokte gamer, maar voor iedereen die met een warm gevoel terugkijkt op deze periode. Difuzed is al geruime tijd bezig met retroproducten. Zo produceert het al enige jaren producten als tassen in de vorm van de eerste PlayStation-console en wearables met iconische logo’s van onder meer Atari.

Bruggenbouwer
Difuzed is niet zomaar een producent van merchandise. Het bedrijf is vanaf het eerste moment betrokken bij de ontwikkeling en productie van elk item. De rol van het team van interne product designers is hierin ontzettend belangrijk. Zelf omschrijft Difuzed zich als ‘de specialistische bruggenbouwer tussen het merk en de markt’. De missie is duidelijk: het vergroten van awareness en loyaliteit middels kwalitatief hoogwaardige lifestyleproducten die het merkimago verder versterken.