Interview: Greencopper zet voet aan de grond in Nederland

woensdag 11 april 2018 - 10:42

Het internationaal opererende Greencopper maakt apps voor festivals in ruim 25 landen. Het bedrijf een app-bouwer noemen, doet Greencopper echter tekort. “We zien onszelf als technologiepartner voor festivals en evenementen.”

Het van origine Canadese bedrijf Greencopper werd in 2009 opgericht en was een van de eerste bedrijven die zich volledig richtte op apps voor live evenementen. “Het begon met drie festivals”, zegt Ludo Struijk, sinds kort verantwoordelijk voor business development in Nederland. Greencopper is inmiddels wereldwijd actief voor zo’n 300 festivals, waaronder grote namen als Coachella, Roskilde, Hurricane en Reading/Leeds. In Nederland maakt Greencopper de officiële apps van onder meer Lowlands, Pinkpop, Concert at SEA en het Valkhof Festival.

Van klein tot groot

Voor veel festivals houdt een app inmiddels niet meer op bij het programma en praktische informatie. “Crowd management en sponsoring worden steeds belangrijker. We kunnen festivals inzicht bieden in bezoekersgedrag, zowel real-time als met uitgebreide analyses achteraf”, aldus Ludo Struijk. “Dit levert ontzettend waardevolle informatie op, ook voor sponsoren. Andere vormen van integratie die steeds beter worden zijn Spotify en Deezer. En op sommige festivals kun je al drankjes bestellen vanuit de app.” Niet alleen grote festivals weten Greencopper te vinden. “Ons doel is om de laatste innovaties en technologieën toegankelijk te maken voor iedereen; van een klein festival met 2.000 bezoekers tot een monsterproductie. Behalve met muziekfestivals zijn we in gesprek met filmfestivals, sportevenementen en conferenties.”

Persoonlijk contact

Een sterk product is de basis van het succes van Greencopper. Samenwerken en meedenken vindt het bedrijf echter minstens zo waardevol. Juist om de specifieke festivalbehoeften zo goed mogelijk te kunnen bedienen, staat persoonlijk contact hoog in het vaandel. “Dat is ook de reden dat Greencopper heeft gekozen voor een lokale vertegenwoordiger in Nederland. In Frankrijk, Scandinavië en Duitsland was dit al het geval. Wij merken dat festivalorganisatoren het fijn vinden om snel de telefoon op te kunnen pakken om direct een idee te bespreken. We willen festivals verder helpen en die samenwerking ieder jaar versterken. Eigenlijk zijn we een soort verlengstuk van de marketingafdeling.”

Internationale ervaring

Struijk is niet de enige Nederlander die werkzaam is voor Greencopper. Op het hoofdkantoor in Montréal zorgt Tony Melis als Head of Client Success voor wat Hollandse nuchterheid. De wereldwijde ervaring van Greencopper werkt volgens hem in het voordeel van Nederlandse festivals. “Wij zijn in veel verschillende markten actief, experimenteren met nieuwe toepassingen en zien zo wat werkt en wat niet. Die kennis proberen we zoveel mogelijk te delen. Festivals liften op die manier mee op elkaars ontwikkeling”, aldus Melis. “We hebben een sterk en jong team dat snel groeit. Onze medewerkers komen uit alle hoeken van de wereld, maar hebben een paar dingen gemeen: ze zijn toegewijd, servicegericht en vindingrijk. Precies die eigenschappen die je als festivalorganisator van een partner mag verwachten. En Nederlandse festivals hebben nu iemand die letterlijk hun taal spreekt. We verwachten in de loop van dit jaar overigens nog verder uit te breiden in Nederland.”