Interview: 'The Passion is een omnichannel media-event'

woensdag 14 februari 2018 - 11:51

Ooit begonnen als een relatief kleinschalig evenement in Gouda, is The Passion de afgelopen jaren uitgegroeid tot een groots opgezet gebeuren dat vele duizenden bezoekers trekt en een brede doelgroep aanspreekt. Communicatieadviseur Cornelis Vlot en projectleider Paul de Vos verklaren de aantrekkingskracht van het spektakel.

The Passion is een muzikale hervertelling van de laatste uren van het leven van Jezus. Bekende artiesten steken dit eeuwenoude verhaal in een nieuw jasje aan de hand van hedendaagse Nederlandse popnummers. Tijdens het evenement trekt een processie met duizend mensen en een groot verlicht kruis door de straten op weg naar het hoofdpodium.

Projectleider Paul de Vos: “We zijn als relatief kleinschalig tv-evenement in Gouda begonnen, dat aanvankelijk werd uitgezonden op NPO3. Na de eerste editie bleek The Passion enorm aan te slaan en zijn we organisch gegroeid. We hadden de impact en het succes nooit kunnen voorspellen. Als je alleen al ziet hoeveel mensen lokaal actief worden... dat is echt iets om trots op te zijn.”

“Iedereen mag zijn eigen The Passion-activiteit aanmelden”, vult Cornelis Vlot aan. “We nodigen lokale kerken en maatschappelijke organisaties uit om aan te haken en daar geeft men massaal gehoor aan”, zegt de communicatieadviseur. “Er worden The Passion-activiteiten georganiseerd in verzorgingstehuizen, vrijwilligers werpen zich op als stewards tijdens het event, anderen lopen mee in de processieroute, er worden lespakketten voor scholen ontwikkeld, kunstexposities georganiseer,d enzovoort. Samen maken zij het verhaal groter dan alleen de tv-uitzending.”

Kanalen

“Voor de EO en KRO-NCRV is The Passion een van de hoogtepunten van het jaar, zowel qua bezoekersaantallen als de impact die het heeft”, vertelt De Vos. “Dit is waarom we de EO zijn, iedereen kan iets uit het verhaal halen wat voor hem of haar belangrijk of relevant is.”

Cornelis Vlot noemt The Passion een ‘omnichannel media-event’. “We zetten talloze kanalen in, variërend van Radio 2 en NPO 1 tot podcasts, Facebook Video en Snapchat. Het concept van The Passion is zo rijk dat je er alle kanten mee op kunt. Zo hebben we een aantal jaar geleden de digitale processietocht toegevoegd. De verhalen van de mensen die online ‘meelopen’ komen weer terug in de uitzending.”

De Vos: “Groei is echter nooit een doel an sich. We zijn constant op zoek naar de balans tussen de grootsheid van het project en de verdieping, de beleving van de kijkers en deelnemers. Voor je het weet heb je het alleen over de cijfers en bezoekersaantallen en verlies je de impact uit het oog die The Passion op en in de samenleving heeft.”

Omzien naar elkaar

Dit jaar dient de Bijlmer, dat in 2018 vijftig jaar bestaat, als decor voor The Passion. De Vos: “De Bijlmer is een van de verrassendste buurten van Nederland. Zo zijn er ongeveer 150 (migranten)kerken in dit stadsdeel te vinden, en daar werken we actief mee samen. The Passion staat dit jaar in het teken van het thema ‘ik zie jou’. In onze dichtbevolkte hoofdstad waar mensen naast elkaar, maar vaak ook langs elkaar heen leven, wil The Passion dit jaar een verhaal brengen dat gaat over omzien naar elkaar.”

The Passion 2018
De achtste editie van The Passion wordt op donderdag 29 maart opgevoerd in De Bijlmer (Amsterdam Zuidoost) en live uitgezonden vanaf 20.30 uur op NPO 1. Ook via internet, Twitter en Facebook is het evenement te volgen. The Passion is een samenwerking tussen de omroepen EO en KRO-NCRV en de gemeente Amsterdam. Eye2Eye Media verzorgt de productie. The Passion wordt daarnaast mede mogelijk gemaakt door de Protestantse Kerk in Nederland, het Leger des Heils, Tear Nederland, Kansfonds en Amsterdam Zuidoost.