De voordelen van PlayPass voor organisator én bezoeker

dinsdag 30 januari 2018 - 16:13

Met slimme polsbandjes is het Antwerpse PlayPass hard bezig de markt van festivals en evenementen te veroveren. Gebruikers krijgen er toegang mee, betalen cashless en kunnen kortingen krijgen. “Tokens en muntjes gaan er helemaal uit.”

In oktober 2017 ontving PlayPass uit handen van de Vlaamse minister van Economie de prijs van Meest beloftevolle onderneming van het jaar. Het Antwerpse softwarebedrijf werd in 2012 opgericht door David De Wever en Dale Hofkens en is inmiddels actief in veertien landen, verspreid over vijf continenten. De Wever: “We zijn momenteel vooral sterk aanwezig in Mexico, Peru, Chili en Argentinië. Maar onze klanten zitten eigenlijk overal, van Europa en Azië tot Australië en Afrika.”

Tot PlayPass' diverse klantenkring behoren festival Rock Werchter, Live Nation Belgium, voetbalclub KV Mechelen en de Formule 1 van Mexico. Veel grote evenementen dus, waar duizenden tot miljoenen transacties verwerkt worden. Om te voorkomen dat het cashless payment-systeem van PlayPass tijdens een festival of event stokt als de internetverbinding wegvalt, wordt gebruikgemaakt van RFID-technologie. Op het moment dat het geld op de chip in het polsbandje geladen is, is er geen wifi-netwerk meer nodig.

Veiliger en schoner

Het gebruik van slimme polsbandjes heeft talloze voordelen. De festivalganger of bezoeker van een evenement hoeft geen portemonnee bij zich te dragen, hij of zij kan van tevoren geld op de chip van het polsbandje zetten en daarmee betalen. Daarnaast zijn er mogelijkheden tot het regelen van kortingen op merchandise of aanvullende diensten. De Wever: “Het is evident dat een bezoeker die op voorhand geld op een chip of kaart zet, uiteindelijk meer geld uitgeeft dan een klant die muntjes aanschaft. Het zorgt dus behalve voor gemak bij de eindgebruiker voor meer omzet bij de organisator. Bovendien is het veiliger. Tokens en muntjes gaan er op termijn helemaal uit.”

Daarnaast zijn er diverse loyaltyprogramma’s te koppelen aan de polsbandjes waarbij gebruikers via couponing extra services afnemen. De Wever: “Denk aan een shuttle service, een douche service op een festivalcamping of een gratis bierpack bij de aanschaf van een aantal consumpties. Het is wel zaak dat organisatoren bezoekers nog completere pakketten aanbieden.”

Data-analyse

Hoe onderscheidt PlayPass zich van de concurrentie, en hoe wil het Belgische bedrijf zich de komende tijd ontwikkelen? “Wij zijn een echt softwarebedrijf", stelt De Wever. "Dagelijks sleutelen we met negen ontwikkelaars aan onze software en zijn voortdurend bezig met de vraag hoe we onze diensten kunnen verbeteren. Daarnaast treden wij voor onze klanten op als dataconsultants. De data op de polsbandjes leveren tenslotte waardevolle inzichten op. We komen regelmatig samen met onze klanten om te bespreken waar zij behoefte aan hebben en delen onze learnings met hen. Het is aan ons om alle diensten te standaardiseren, om toe te werken naar een volledige geïntegreerde oplossing voor onze klanten waarbij we alle payment terminals, data en applicaties nog beter op elkaar laten aansluiten en nog meer data aan elkaar weten te koppelen. Meten is weten.”