Tibbaa wil spil in cashless payment zijn

dinsdag 30 januari 2018 - 16:07

Ticketingbedrijf Tibbaa is dankzij de samenwerking met Casio een wereldwijde speler op het gebied van cashless payment. Voor dit jaar verwacht het bedrijf een flinke groei.

Sinds oktober 2017 heeft Tibbaa zijn ticketverkoop uitgebreid door de plaatsing van gratis POS-ticketing. De apparatuur is ontwikkeld in samenwerking met Casio. Als exclusieve distributeur beschikt Tibbaa hierdoor over het grootste wereldwijde hardcopy ticketingplatform. In 2018 betekent dit dat het bedrijf in Nederland, België en Frankrijk bijna 10.000 verkooppunten uitrolt. “De samenwerking met Casio maakt het ook mogelijk om onze klanten een full-service oplossing aan te bieden. Ons platform biedt de mogelijkheid om gebruik te maken van een loyalty-systeem en de Tibbaa Smart Card”, aldus CEO Peter Roos. “Hiermee bieden we een totaaloplossing voor zowel grote als kleine spelers op de zakelijke markt.”

Cashless versus muntjes

Toch staart Tibbaa zich niet blind op cashless payment. Roos: “Cashless payment is als technische oplossing voor een meerdaags evenementen uiteraard zeer bruikbaar, maar het is relatief gezien nog steeds een dure oplossing. Het is niet te vergelijken met muntjes. Er is de hardware, de software, de personeelskosten en het internet dat moet werken. Voor een event van een paar duizend man ben je zo 5000 euro verder. Tegelijkertijd is het systeem met muntjes of kaartjes ook verre van perfect. Het is een hele luie manier om geld te verdienen over de ruggen van de klant. We weten allemaal dat er muntjes overblijven die niet ingewisseld worden. De consument wordt steeds kritischer en dit systeem is eigenlijk gewoon niet meer houdbaar.”

Een win-winsituatie

Roos is groot pleitbezorger van de V-PAY Tibbaa Smart Card, omdat het zowel de organisator als de consument veel mogelijkheden en voordelen biedt, voor, tijdens en na een evenement. Roos: “Het gebruik van onze Smart Card zorgt voor veel data. Deze gegevens zorgen voor kennis over bezoekers, hun gedrag en hun bestedingen. Het maakt cashless betalingen, gebruik van lockers, garderobebeveiliging en gecontroleerde entree mogelijk. Tickets voor evenementen staan erop en loyaltyprogramma’s worden bijgehouden. Belangrijker, de card maakt van een eenmalige bezoeker een vaste klant. Tenminste, als je naar een open-loop systeem gaat. De meeste bandjes of tijdelijke kaarten zijn alleen tijdens een evenement bruikbaar, met de Smart Card kun je op alle evenementen waar we aanwezig zijn betalen. Maar daarnaast kun je ook gewoon verder winkelen bij de pizzeria of tijdschriftenwinkel om de hoek. Door met andere bedrijven loyaltyprogramma’s te ontwikkelen, wordt het voor de klant aantrekkelijker om kortingen te bedingen. Betrokken bedrijven en evenementen krijgen een kick-back. Een win-winsituatie voor iedereen.”

Punten sparen

Roos denkt de komende tijd een flinke groei te kunnen realiseren: “Ik verwacht dat wij volgend jaar tussen de 2 en 2,5 miljoen Smart Cards in de markt hebben staan. In 2018 willen we bovendien nog meer de koppeling gaan maken met onze Tibbaa Mobile-abonnementen en de Tibbaa Smart Card. Door het gebruik van de elektronische betaalkaart kunnen bezoekers punten sparen, waarmee ze bijvoorbeeld een maand gratis kunnen bellen of van andere acties kunnen genieten.” Tot slot heeft Roos nog een nieuwtje: “In de zeer nabije toekomst wordt bij bezoekers geen fee meer in rekening gebracht voor diensten wanneer ze gebruikmaken van de Tibbaa Smart Card.”