Cashless payment straks gemeengoed

dinsdag 30 januari 2018 - 16:18

Brief- en muntgeld op festivals en evenementen lijken hun langste tijd gehad te hebben dankzij de populariteit van contactloos betalen. In deze special komen alle belangrijke spelers aan het woord en zetten we de trends in cashless payment op een rij.

9 trends in cashless payment


Cash verdwijnt uiteindelijk

Niet leuk voor de Dagobert Ducks onder ons, maar we stevenen af op een cashloze samenleving. Vorig jaar werden er voor het eerst meer pin-transacties verricht dan contante betalingen. Vijf jaar daarvoor bedroeg het aantal cash betalingen nog 65 procent. De verwachting is dat deze ontwikkeling doorzet en dat in 2018 nog maar dertig tot veertig procent van alle aankopen contant wordt betaald. Daar zullen festivals en evenementen zich op moeten voorbereiden. Toch verschilt het gebruik van cash sterk per regio en land. Zo wordt in Zuid-Europese landen nog relatief vaak met cash betaald, terwijl in Zweden slechts twee van de tien aankopen met munten en papiergeld worden afgerekend. Een Zweed pint door de bank genomen 269 keer per jaar: dat is drie keer zo vaak als de gemiddelde Europeaan.

Plastic muntjes blijven… voorlopig

Fysieke betaalmiddelen verdwijnen vooralsnog nog niet uit de festivalbranche. Zo blijven de ronde muntjes of 'breekmunten' bij sommige sportevenementen en festivals onverminderd populair, al wordt de consument tegelijkertijd steeds kritischer op halve muntjes waar hij of zij bij thuiskomst niks meer mee kan. Toch blijft een keuze voor muntjes organisatoren voordelen bieden. Om te beginnen is het betalen met muntjes een stuk goedkoper dan het inrichten van kassasystemen en een internetverbinding. Daarnaast snapt iedereen hoe de muntjes werken (zowel het personeel als de bezoekers) en zijn de plastic tokens per festival te personaliseren en te 'branden'.

Infrastructuur en slimme polsbandjes

Een goede infrastructuur op locatie is van bepalend belang voor de goede verwerking van betalingen tijdens een evenement. Contactloze pin-kassasystemen dienen online te zijn. Bij een internetstoring loopt de organisatie inkomsten mis, ontstaat er onrust en treedt imagoschade op. Dat is funest voor een festival of evenement. Polsbandjes met RFID-technologie, zoals die van het Belgische Playpass, ondervangen dit. Deze hebben, nadat er geld op de chip in het bandje is gezet, geen wifi meer nodig.

Couponing en Location Based Couponing

Het grote voordeel van cashless betalen is de mogelijkheid om een klantenbestand op te bouwen. Zeker wanneer de bezoeker betaalt met speciale polsbandjes, apps op de telefoon of speciale smart cards kan er voor, tijdens en na een evenement interactie met hem of haar plaatsvinden. Via elektronische couponing kunnen bezoekers voorafgaand aan een evenement of festival aantrekkelijke kortingen ontvangen om zo nog meer engagement te realiseren. En wanneer het festival of evenement eenmaal daar is, kunnen ze bij een bepaalde consumptieafname bijvoorbeeld een gratis drankje ontvangen. Ook acties op locatie laten zich op deze manier promoten, waarbij bijvoorbeeld een tijdelijke korting op merchandise of een signeersessie van een artiest uitgelicht wordt.

Brand Activation

Cashless payments bieden veel opties voor brand activation van sponsors tijdens evenementen. Denk hierbij aan social media check-ins, games, leaderboards, giveaways, polls, quizen, scavenger hunts en ga zo maar door. Door real-time data te analyseren, kunnen sponsors on the go veranderingen doorvoeren of gegevens aanpassen voor een maximale betrokkenheid van de deelnemende bezoekers.

Data-analyse

Door cashless betalen aan te bieden, vergaart de organisator veel data. Het analyseren van deze data kan direct impact hebben op de verkoop van consumpties op evenementen. Er kan bijvoorbeeld snel worden gekeken waar het druk is aan een bar. Daar kan op worden ingesprongen door drank aan te vullen of een extra bar te openen. Organisatoren hebben bovendien snel inzichtelijk hoeveel omzet ze na afloop gedraaid hebben.

Privacy en veiligheid

Privacy en veilig betalen vormen samen een hot item. Data moeten versleuteld worden, privacygegevens beschermd. De Algemene Verordening Gegevensbescherming, ook wel bekend als de GDPR, is de nieuwe Europese privacywet waar we mee te maken krijgen. Vanaf mei 2018 gelden nieuwe regels. Betrokkenen (denk aan bezoekers van festivals en evenementen) krijgen meer zeggenschap over de manier waarop hun persoonsgegevens worden verzameld en gebruikt. Zo kun je als bezoeker desgewenst inzage krijgen in de gegevens die de organisator van een event dat je bezoekt over jou bewaart, verlangen dat zij die gegevens aan andere services kunnen overdragen, dat onjuistheden worden gecorrigeerd of dat de verdere verwerking van bepaalde gegevens wordt beperkt. Voor organisaties die cashless payment willen doorvoeren, is het belangrijk om hiervan goed doordrongen te zijn.

Dynamic pricing

Het spelen met prijzen, al naar gelang de vraag toe – of afneemt, is al langer bekend in de hotel- en luchtvaartbranche. In de horeca en op festivals is het echter nog niet ingeburgerd. Toch denken specialisten dat ook deze vorm van prijsfluctuatie eraan zit te komen. Dat betekent niet dat de kosten van een biertje aan de bar tijdens een concert per half uur verschillen, wel dat consumenten via apps op de hoogte gesteld kunnen worden van zogenoemde happy hours of dal-momenten tijdens een evenement. Concertgangers blijven na een optreden wellicht net even langer hangen, als de prijs van de consumpties in een bepaalde periode een stuk lager ligt.

Blockchaintechnologie en bitcoin

Op 9 juni vindt dit jaar het FRWRD Festival plaats, als slotstuk van de Dutch Technology Week (DTW). Dit nieuwe festival wordt gerealiseerd in nauwe samenwerking met DTW, Brainport en een aantal bekende spelers uit de evenementenbranche en het onderwijs in Noord-Brabant. FRWRD zal het eerste festival zijn waarop bezoekers tickets met bitcoins kunnen betalen.

Volgens Tibbaa-CEO Peter Roos gaat blockchaintechnologie ervoor zorgen dat er een markt ontstaat voor het verhandelen van digitale credits: “Wanneer festivals hun eigen coins ontwikkelen en bezoekers coins overhouden, willen ze die ook op andere evenementen kunnen uitgeven of weer kunnen omwisselen. Ik kan me voorstellen dat consumenten die coins gaan uitwisselen, en dat daar dus een eigen platform met eigen pricing voor ontstaat.”