Interview: Thomas van de Weerd over de groei van Pathé Thuis

donderdag 04 januari 2018 - 14:00

In de steeds drukker wordende video-on-demand-markt is Pathé Thuis al zes jaar een van de drijvende en innoverende krachten. Medeoprichter en directeur Thomas van de Weerd sluit 2017 af met 50 procent groei en kijkt vol vertrouwen naar volgend jaar.

De fysieke drager heeft het al jaren moeilijk. De bioscopen en de vele streamingdiensten die Nederland doen het echter uitstekend. Een van de succesverhalen is de transitional-video-on-demanddienst (tvod) Pathé Thuis. In 2017 realiseerde dit platform wederom een omzetgroei van meer dan 50 procent. Daarnaast verhuisde de aanbieder van Utrecht naar Amsterdam en werd Jaap Bruijnen (NVPI, HBO Nederland en Warner Home Video) benoemd tot COO. Oprichter Thomas van de Weerd: “We zijn volop in beweging in een markt met alle ruimte voor innovatie en groei.”

Hoe verklaar je het succes van digitale consumptie?

“Een trend van de afgelopen jaren is dat de consument graag en gretig gebruikmaakt van internetdiensten. Daar hoort het kijken naar film ook bij. De grote aanjager hiervoor is natuurlijk Netflix. Dat zorgt voor nieuwe uitdagingen voor de fysieke filmmarkt en de televisiewereld. Het succes van Netflix heeft laten zien dat consumenten massaal streaming omarmen. Of zij onze grootste concurrent zijn? Zo zien wij het niet. Pathé Thuis is een dienst die complementair is. Bij ons zit de consument niet vast aan een abonnement. Men kan gewoon per film afrekenen. We zijn een laagdrempelige dienst met focus op alle nieuwe bioscoopfilms die niet op andere streamingdiensten te zien zijn.”

Pathé Thuis noteert jaarlijks een omzetstijging. Hoe lang houdt deze groei aan?

“89% van de Nederlanders kijkt thuis films, en die consument wil de nieuwste releases kijken op de manier die hem het beste uitkomt. Dus o.a. via televisie, consoles, tablets en mobiel. Je moet zijn waar de klant verwacht dat je bent en vanzelfsprekend het grootste gebruikersgemak brengen. Daarnaast is het essentieel dat we samen met distributeurs communiceren over de nieuwe releases. Om dit te bereiken zijn we dit jaar begonnen met een co-advertising initiatief samen met de filmdistributeurs. We hebben een eigen marketingplatform ontwikkeld waar we onze data combineren met online campagnes en gebruik maken van de Talpa radiozenders. De boodschap voor de consument is wekelijks: kijk nu deze nieuwe films bij Pathé Thuis. Dit gaan we in 2018 verder uitbouwen, want de marketing van nieuwe tvod-releases is essentieel voor verdere groei.”

Zien distributeurs het belang in van tvod en deze manier van marketing?

“In 2013 richtten de meeste distributeurs hun aandacht op subscriptional video-on-demand (svod). Hierdoor zagen ze tvod vaak over het hoofd. Dat is nu wel anders. Er verschijnen in Nederland jaarlijks om de nabij 400 films in de bioscoop. Die zijn in eerste instantie alleen te zien bij tvod-aanbieders, en die bereiken een grote groep consumenten. In de hoogtijdagen van fysiek product was het voor distributeurs makkelijk. Als er bijvoorbeeld een nieuwe Harry Potter verscheen dan werden er grote traditionele campagnes ingekocht die de potentiele klant naar het verkooppunt wees. Deze fysieke verkooppunten zijn voor het overgrote gedeelte verdwenen, evenals de bijbehorende campagnes. Marketing om nieuwe tvod-releases onder de aandacht te brengen is een logische volgende stap.”

Dit jaar betraden diverse nieuwe spelers de markt. Is daar nog wel ruimte voor?

“In een groeimarkt is er altijd ruimte voor innovatie, maar je moet wel realistisch blijven. Ik denk dat er niet veel consumenten zijn die lid zijn of worden van verschillende aanbieders. Het zijn vooral de nichespelers als Lumière die in de nog overgebleven ruimte springen. Als je nu nog een serieuze speler in de tvod- of svod-markt wilt worden, is het een vereiste dat je de markt en de consumenten goed kent en zelf lokaal actief bent in het land. Het van oorsprong Spaanse Wuaki.tv ging dit jaar van start, maar daar hoor je op dit moment niet veel meer van. Logischer zou zijn dat bestaande services hun diensten uitbreiden. Zo zou Amazon naast zijn svod-model ook losse films kunnen aanbieden. Dit doen ze al in succesvol in Duitsland en Amerika.”

Hoe verwacht je dat de markt er de komende jaren uitziet?

“De veranderingen zullen niet heel erg groot zijn. Het ligt in de lijn der verwachting dat Amazon zijn aanbod zal uitbreiden en op een grotere schaal gaat communiceren wie ze zijn en wat ze hebben. Netflix zal de sterke speler blijven die het nu al is. Op lokaal gebied blijft RTL inzetten op lokale initiatieven en series zoals ze dit jaar deden met bijvoorbeeld Soof. Wie weet verschijnen nog meer nieuwe spelers aan de horizon, maar ik verwacht geen aardverschuivingen. Misschien dat Talpa Network ons gaat verrassen met een svod-dienst?”

En voor Pathé Thuis?

Wij zijn klaar voor de toekomst. Eind 2017 zijn we van Utrecht naar Amsterdam verhuisd. We hadden meer ruimte nodig en er waren verschillende praktische voordelen te behalen. Ons nieuwe kantoor is gevestigd in The Cloud, naast het Amstel Station. We delen daar het pand met techreuzen zoals Uber, Amazon en verschillende startups. Allemaal op de toekomst gerichte bedrijven. Het is een plek vol inspiratie en ontwikkeling en het voelt als het volgende hoofdstuk in de geschiedenis van Pathé Thuis. In december is ons team versterkt met de komst van de nieuwe COO Jaap Bruijnen. Hij brengt een schat aan ervaring mee vanuit verschillende marktperspectieven. Hij werkte hiervoor bij onder meer NVPI, HBO Nederland en Warner Home Video. Er zijn nog genoeg kansen in tvod en Pathé Thuis is klaar om die met beide handen aan te pakken.”