Achtergrond: de afvalberg op festivals te lijf met cupking.nl

woensdag 03 januari 2018 - 11:32

Lege plastic bekers zijn goed voor tachtig procent van het afval dat op festivalterreinen achterblijft. Organisaties die hiermee willen afrekenen, kunnen recyclebare hardcup-bekers huren bij cupking.nl, een nieuw bedrijf van boekingskantoor Loud Noise in samenwerking met event-catering.nl.

“Ik ergerde me al jaren aan de enorme bult plastic bekers die achterblijft op onze festivalterreinen en de moeite die het kost om dat allemaal weer op te ruimen”, vertelt Paul van Berlo, een van de eigenaren van boekingskantoor Loud Noise. Na wat onderzoek besloot de organisatie plastic bekers te kopen en die te gaan hergebruiken, in eerste instantie voor Dynamo Metalfest en Into The Grave. “Die bekers waren zo gekocht, het recyclen ervan bleek nog niet zo makkelijk. Het grootste probleem is dat je ze moet wassen en – het lastigste – daarna moet drogen. Hoe doe je dat en waar maak je inleverpunten?”

Wasstraat
Na wat experimenteren bedacht de organisatie verschillende concepten voor diverse festivals. “We hebben een wasstraat ingericht en toen die eenmaal goed werkte, bedachten we dat we de bekers ook wel konden verhuren aan andere evenementen, met onze ervaring erbij”, vervolgt Van Berlo. “Zo kwam cupking.nl tot stand. “Het principe is dat we de bekers brengen en vies weer komen halen. Als evenement heb je er dus minimaal werk aan. Er zijn allerlei varianten mogelijk. Het is voor evenementen ook financieel interessant Als je de bekers koopt bij de bierbrouwer, dan betaal je al snel 3 cent per beker. Als je hem kunt spoelen, scheelt dat. En je hebt minder kosten aan schoonmaak voor het terrein. Natuurlijk is het ook een milieuvriendelijkere oplossing. We hebben de bekers al aan een aantal evenementen verhuurd, waaronder het Glemmer Beach-festival. Na die geslaagde experimenten kunnen we in 2018 aan meer partijen bekers verhuren.”

Verdienmodel
Het statiegeld biedt organisatoren een aanvullend verdienmodel. Van Berlo: “We laten vaak bekers bedrukken met het logo en het programma van het festival. Die willen mensen graag als aandenken mee naar huis nemen. En voor die bekers hebben mensen €2,50 betaald. Terwijl ze eerst vooral geld kostten, leveren ze nu geld op. De laatste tijd bedenken we of we de laatste beker die mensen inleveren kunnen laten doneren aan een goed doel. Mensen zijn dan sneller geneigd die donatie te doen in plaats van de beker in te ruilen voor het statiegeld. Dat scheelt weer rijen bij de kassa. Zo hebben we bij Into The Grave zo’n 1.700 euro voor de Hartstichting opgehaald. Dit gaan we bij andere festivals zeker ook doen.”

Het volgende probleem dat Van Berlo wil oplossen, is dat van de draagtrays voor de glazen, die je allemaal met de hand moet oprapen omdat de veegwagen ze niet mee kan nemen. “Volgend jaar komen we met een oplossing daarvoor. Voor onze eigen festivals gaan we waarschijnlijk plastic draagtrays laten maken die je met je groepje kunt kopen voor een klein bedrag. Die bewaar je dan en neem je eventueel ook weer mee naar het volgende festival. Dan heb je nog de frietzakjes. Daar gaan we ook nog wel wat op bedenken, maar met de bekers is tachtig procent van de het afvalprobleem al opgelost.”