Interview: Passie is het sleutelwoord bij Deepgrooves

dinsdag 19 december 2017 - 14:47

 In de voormalige gevangenis Blokhuispoort in Leeuwarden huist sinds dit jaar een nieuwe perserij: Deepgrooves. Het bedrijf richt zich op de kleinere labels en onafhankelijke artiesten. Eigenaar en oprichter Chris Roorda ziet echter een toekomst voor zich waarin ook majors bij Deepgrooves zullen aankloppen.

In deze tijd een platenperserij beginnen vereist niet alleen grote overtuigingskracht richting banken en investeerders, maar ook een rotsvast geloof in de markt en een passie voor het product. Chris Roorda, eigenaar van platenzaak DeepTrax Records en samen met Pascal Thulin oprichter van perserij Deepgrooves, beaamt dit. “De meeste investeerders en banken vinden het persen van platen nogal vreemd en exotisch. Dat is niet zo gek, want normaal gesproken hebben zij daar geen ervaring mee. Toch is het ons gelukt om Deepgrooves dit jaar op poten te zetten. Dat heeft te maken met onze liefde voor de muziek, maar ook omdat we inspelen op een behoefte vanuit de markt. Als ik eerlijk ben, moet ik zeggen dat het idee om zelf een perserij te beginnen is ontstaan uit frustratie. Voor DeepTrax Records liet ik in het buitenland op kleine schaal lp’s persen. De kwaliteit was echter nooit zoals we voor ogen hadden, en dan waren er ook nog die wachttijden. Bij de Nederlandse perserijen kwamen we ook niet over de drempel. De aantallen die we wilden waren simpelweg te klein. Dat alles zorgde ervoor dat het idee ontstond om het dan maar zelf te gaan doen.”

Roorda wil niet vertellen hoe groot de investering voor Deepgrooves precies was, wel dat die in ‘vele tonnen loopt’. Uiteindelijk werd het kapitaal bij elkaar gebracht door eigen vermogen en leningen van de gemeente Leeuwarden en het Doefonds. Dit jaar werd er ‘voor een paar ton’ een platenpers gekocht in Duitsland en een locatie gevonden midden in Leeuwarden, en het kon het Deepgrooves-avontuur beginnen.

Passie
Chris Roorda is al jaren een bekende naam in de Nederlandse elektronische muziekindustrie. De ervaring die hij daar opdeed, gecombineerd met de IT- en logistieke achtergrond van zakenpartner Pascal Thulin, vormt de basis van het nieuwe bedrijf. Passie voor muziek is echter het sleutelwoord, en dat is iets waar het volgens Roorda binnen de industrie nogal eens aan ontbreekt.

“Wij zijn Deepgrooves niet begonnen om even snel geld te verdienen en dan weer van het toneel te verdwijnen. De kwaliteit van zowel de muziek als het vinyl en de hoes zijn de belangrijkste drijfveren. De lp’s die nu verschijnen zijn prima, maar voor ons is prima niet genoeg. Het kan namelijk veel beter. Ik heb het dan bijvoorbeeld over het masteren en het gewicht van de platen tot het retoucheren van hoezen. Daar laten collega’s weleens wat steken vallen. Vinyl is een product voor de langere termijn, niet iets om nu even snel een wagonlading geld mee binnen te harken. Onze insteek is: als je op alle fronten een kwalitatief goed product in de markt zet, dan komt het geld vanzelf wel.”

Roorda noemt Deepgrooves een onestop-shop. “We persen niet alleen, maar helpen ook met het artwork, de mastering, met hoezen, labels en zelfs het bestelproces. Dit alles presenteren we op een transparante manier, tegen vaste prijzen.”

Concurrentie
Deepgrooves stapt in een markt die in Nederland wordt gedomineerd door Record Industry en daarnaast kampt met flinke concurrentie uit het buitenland. Roorda ziet zijn Nederlandse en buitenlandse collega’s echter niet als concurrenten. “Wij richten ons vooral op de kleinere labels en onafhankelijke artiesten. Vanaf 150 stuks kunnen wij persen op de manier waarop de klant het wil. Speciale edities, gekleurd vinyl, limited editions: bijna alles is mogelijk. Er is nog geen contact geweest met de majors. Dat hoeft ook niet, want de interesse bij de kleinere partijen is zeer groot. Van het aanleveren tot productie en product hebben we vier à vijf weken nodig. Dat is razendsnel, zeker vergeleken met de gangbare levertijden van drie tot vier maanden. Als we dat kunnen vasthouden, wordt het ook voor de grotere platenmaatschappijen interessant om eens met ons te gaan praten.”

Friesland
Gezien de Friese roots van Roorda is het niet verrassend dat Leeuwarden als vestigingsplaats uit de bus kwam. Maar dat is niet de enige reden. “We zitten in een fantastisch historisch pand midden in de Culturele Hoofdstad van 2018. De mogelijkheden om bijvoorbeeld eigen evenementen te organiseren zijn legio. Daarnaast speelt natuurlijk ook mee dat we hier relatief minder huur betalen dan voor een locatie in de Randstad. Wat mensen weleens vergeten, is dat we hier in het noorden ook gedreven vinylexperts hebben. Dit is een uitstekende plek voor een perserij. Uiteindelijk zijn we hier allemaal nuchtere Friezen die vol gas voor iets gaan. Het bijzondere is dat de oprichting van Deepgrooves niet alleen zorgt voor extra aandacht voor onze hoofdstad, maar ook voor de hele provincie. Dat is toch mooi?”

Toekomst
Het is tegenwoordig een gegeven dat de vraag groter is dan het aanbod, en dat een groeiende groep van consumenten niet genoeg kan krijgen van ‘het zwarte goud’. Roorda voorziet dat die groei nog een jaar of twee, drie blijft aanhouden, waarna de markt stabiliseert. “In mijn dromen omarmt iedereen vinyl en blijft die groep constant groeien. Maar dat is natuurlijk niet zo. We moeten de huidige en toekomstige klanten overtuigen om platen te blijven kopen. Nu en in de toekomst. De beste manier is om dat te doen is volgens ons door kwaliteit te garanderen. Kwaliteit met een goede prijs.”

In 2017 was er nog meer prijsdiversiteit in het schap te zien. De industrie is nog steeds zoekende naar ‘the sweet spot’. Nieuw vinyl kost tegenwoordig tussen de 25 en 30 euro. Volgens Roorda is die prijs te hoog. “Onze mening is dat een vinylplaat een paar euro duurder moet zijn dan een download. Een bedrag van 15 à 20 euro zou fantastisch zijn. Dat is voor iedereen te betalen.”

Waar staat Deepgrooves over een paar jaar? Roorda: “We zijn net begonnen! Onze ambitie is om te werken bij een cool bedrijf dat mooie producten maakt. Natuurlijk hoort daar succes bij, maar misschien net zo belangrijk: iedereen bij Deepgrooves wil vooral lol hebben in het ondernemen.”