Interview: de ambities van Dutch Comic Con

donderdag 14 december 2017 - 15:13

Dutch Comic Con was de eerste Nederlandse popculturebeurs. Twee jaar later zet het moederbedrijf een volgende stap: de creatie van een internationaal netwerk waarmee Dutch Comic Con zich nog meer onderscheidt van de concurrentie.

Onder de naam Heroes creëerde moederbedrijf Artexis Easyfairs een netwerk van twaalf evenementen in zes Europese landen. Evenementen die alleen al dit jaar meer dan 300.000 fans trokken. Ook Dutch Comic Con (DCC) valt onder de vlag van Heroes. Een stap die moet zorgen voor meer synergie en samenwerkingsmogelijkheden. Projectmanager Boet Havenaar geeft tekst en uitleg. “Dat we onderdeel zijn van Heroes heeft geen gevolgen voor onze naam of uitstraling. Het zal vooral goed te zien zijn in onze branding. Hiermee wordt voor alle twaalf events een uniforme uitstraling gecreëerd.”

Bezoekers van Dutch Comic Con Winter Edition kregen al een tipje van de sluier te zien op de beursvloer aan de hand van verschillende uitingen in de nieuwe stijl. De complete branding moet voor de start van de maarteditie van DCC een feit zijn.

De doelgroep bediend

Sinds de eerste editie in 2015 is Dutch Comic Con een gevestigde naam. Easyfairs stapte een jaar later in en bouwde de potentie van de popculturebeurs nog verder uit. Het plafond hiervoor is nog lang niet bereikt, zegt Havenaar. “De editie in maart van dit jaar trok ruim 30.000 bezoekers en voor de Winter Edition verwelkomden we er meer dan 20.000. Dat is een verdubbeling, vergeleken met de vorige editie in het najaar van 2016. Wij zijn van mening dat er nog genoeg potentiële DCC-bezoekers in Nederland rondlopen. Daarom blijven we iedere editie nieuwe elementen toevoegen, om zo breder en diverser te programmeren qua gasten en events.”

Op dit moment werkt de organisator samen met grote merken zoals Nintendo, Fox, Universal en HP. Ook op het gebied van retail richt DCC zich op de specialisten op het gebied van popculture en ‘geeky stuff’. “Talloze exposanten verkopen de merchandise waar onze bezoekers naar op zoek zijn. We streven dan ook naar zoveel mogelijk diversiteit in producten en aankleding. Voor zowel de merken als retailbedrijven is het belangrijk dat ze dankzij hun aanwezigheid op Dutch Comic Con direct contact hebben met hun doelgroep.”

Betere sfeer, meer bezoekers

Sinds Dutch Comic Con van start ging, is de concurrentie heviger geworden. Dat is niet iets wat de projectmanager zorgen baart. “Onze onderscheidende factor is dat we het publiek altijd centraal zetten. We luisteren het gehele jaar door naar onze community. Dutch Comic Con is voor bezoekers een veilig platform waar zij gelijkgestemden kunnen ontmoeten en waar ze zichzelf kunnen en mogen zijn. Of je nu cosplayer bent of überfan van welke serie dan ook. Met de komst van andere spelers is dat gevoel alleen maar sterker geworden. Bezoekers zien die verschillen en kiezen uiteindelijk voor DCC.”

Het verbinden van fans aan het event komt goed naar voren als je het gedrag van de bezoekers analyseert. Uit eigen onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Dutch Comic Con-bezoekers vijf uur of langer op de beurs spendeert. Havenaar: “De nieuwe stappen op het gebied van content en beleving resulteren uiteindelijk in een nog betere sfeer en meer bezoekers die lange tijd doorbrengen op Dutch Comic Con.”