Retailers bang voor toename kosten door nieuwe betaalmogelijkheden

woensdag 15 november 2017 - 12:58

Winkeliers vrezen voor een stijging van de kosten voor het betalingsverkeer als er volgend jaar nieuwe betaalmogelijkheden op de markt komen. Detailhandel Nederland zegt dat deze duurder zijn dan het huidige pinnen.

De Payment Service Directive 2 (PSD2) geldt vanaf 2018 als de nieuwe Europese betaaldienstrichtlijn. Vandaag houdt de Commissie Financiën van de Tweede Kamer hierover een hoorzitting. Detailhandel Nederland zal hier haar zorgen uiten en waarschuwt voor toenemende prijzen voor de consument en een afname van de betrouwbaarheid.

Momenteel moeten winkeliers voor elke creditcardbetaling een vergoeding betalen die kan oplopen tot enkele procenten per aankoop. Deze tarieven liggen tot wel 20 keer hoger dan de tarieven van een pinbetaling. Het Nederlandse betalingsverkeer is het meest efficiënte betalingsverkeer van Europa en dat wil Detailhandel Nederland graag zo houden.

“Wij vrezen voor een stijging in de kosten van het betalingsverkeer. Een logisch gevolg is dat deze kosten zullen worden doorberekend in de consumentenprijzen, want doorbelasten aan de gebruiker is straks onder PSD2 grotendeels verboden”, zegt Michel van Bommel, secretaris Betalingsverkeer van Detailhandel Nederland.

“In Nederland zien we nu nog relatief weinig creditcardbetalingen: 5,6 miljard euro omzet in 2016. Maar winkeliers vrezen dat de Apples, Googles, Facebooks en Paypals van deze wereld, al dan niet in digitale portemonnees en apps, verder in het zadel worden geholpen. Dat zijn geen nieuw betaalmiddelen, maar gewoon een dure creditcardtransactie in een nieuw jasje. Als we niet opletten, gaat door PSD2 de bewust efficiënt pinnende consument de tol betalen voor de onbewust inefficiënt betalende consument”.

Volgens de vereniging mag het niet zo zijn dat het in Nederland bereikte efficiency niveau verloren gaat door deze nieuwe regelgeving. Detailhandel Nederland roept om een toezicht houdende ‘betaalgeneraal’ die de gevolgen voor de Nederlandse consument nauwlettend in de gaten houdt en de efficiëntie, maar ook de veiligheid en betrouwbaarheid te allentijden waarborgt.