Indieplant bereidt creatief kapitaal voor

vrijdag 20 oktober 2017 - 10:32

Indieplant ondersteunt artiesten in hun zakelijke ontwikkeling. Via het platform kunnen muzikanten en kleine labels kennis vergaren waarmee ze zichzelf verder kunnen ontplooien. Indieplant biedt daarbij de tools om die kennis in de praktijk te brengen en managementsupport om de gebruikers ‘on track’ te houden.

Sinds het platform Indieplant een jaar geleden startte, zit de groei er behoorlijk in, vertelt eigenaar Jelto van Nieuwburg. Steeds meer artiesten en managers maken er gebruik van, om een simpele reden: “Omdat Indieplant tijd en geld bespaart.” Het platform is de schakel tussen(beginnende) artiesten en labels enerzijds en professionele partijen anderzijds.

“Indieplant is vanuit het perspectief van de artiesten gestart”, aldus Van Nieuwburg. “Vaak hebben zij wel de drive om carrière te maken, maar ontbreekt het hun aan zakelijke kennis. Dat leidt dan tot knelpunten – bijvoorbeeld bij goede artiesten die niet worden opgepakt, omdat ze niet begrijpen wat professionals van hen verwachten. Of bij artiesten met torenhoge verwachtingen die niet uitkomen, omdat ze niet begrijpen wat die verwachtingen eigenlijk betekenen voor een agent of manager.”

Uiteraard nemen sommige managers en agents ook de ‘opvoedtaak’ op zich, maar dat kost tijd, geld en energie. Van Nieuwburg: “Indieplant helpt door artiesten goed voor te bereiden. Partijen sturen artiesten naar ons toe en krijgen ze als het ware ‘geknipt en geschoren’ weer terug. Zo hoeven managers of agents geen ‘nee’ te verkopen aan goede artiesten, en verloopt het ontwikkeltraject sneller en soepeler. Andersom zie je het ook al gebeuren dat onafhankelijke artiesten die het goed doen op het Indieplant-platform, door managements of agents worden opgepikt als de tijd rijp is. Zo wordt er door het label, de agent of manager creatief kapitaal opgebouwd.”

Investeren

De gemaakte kosten komen soms voor rekening van management of label, op basis van een recoup van de artiest. Vaker echter is het de artiest zelf die investeert, en dat is volgens Indieplant een logische ontwikkeling. Van Nieuwburg: “Men roept al zo lang dat artiesten geen geld hebben, dat bijna iedereen denkt dat het waar is. Toch draait ons bedrijf op artiesten die in zichzelf investeren. Terecht, want als jij als artiest niet bereid bent een paar tientjes per maand te investeren in je eigen zaak, waarom zou een externe partij dan wel enkele duizenden euro’s in jou willen investeren? Wij denken dat artiesten die dit begrijpen een betere kans van slagen hebben.”

Dat laatste is iets wat Indieplant daadwerkelijk ziet gebeuren. “We zien vooral beweging van onder naar boven. Eenmansbedrijfjes krijgen door Indieplant opeens meer slagkracht. We zien managers die gebruikmaken van onze backoffice ook weer labeltjes starten en daarbij gebruikmaken van ons distributie- en promotienetwerk. Dat is echt heel leuk.”

Professioneler en overzichtelijker

Het Indieplant-platform is in oktober 2016 als beta live gegaan. Inmiddels maken zo’n duizend partijen er gebruik van. “We moeten er steeds voor waken dat we niet te snel of te langzaam groeien”, vertelt Van Nieuwburg. “Zo duurde het even voordat ons Artist & Label developers-team zijn draai had gevonden. We leren veel van hoe gebruikers interactie hebben met het platform, en daar ontwikkelen we op door. In juni hebben we onze projectmanagementtool voor muzikanten en managers gelanceerd. In september gaan ons nieuwe design en de nieuwe userinterface live, waardoor het platform er nog professioneler uit komt te zien. In oktober lanceren we een update waarmee gebruikers taken en reminders kunnen toewijzen aan teamleden. Komend jaar blijven we leren en ontwikkelen, en zullen we meer win-winsamenwerkingen zoeken, waardoor ons netwerk zich op organische wijze steeds verder zal uitbreiden.”