Greenhouse Talent benut de breedte

vrijdag 20 oktober 2017 - 10:29

Hoeveel ruimte er nog is op de markt voor entertainmentevents, bewijst Greenhouse Talent. De promoter, booking & talent agency opereert in de volle breedte van het entertainmentspectrum.

“We zien onszelf als een onafhankelijke concertpromoter die zo breed mogelijk zijn kansen pakt”, zegt Tom Ketelaar, booker en promoter van Greenhouse Talent Netherlands. Na de eerste show in Nederland in 2008 – een optreden van Leonard Cohen in Ahoy – volgden vele grote shows, met recent onder anderen Justin Bieber en Céline Dion in GelreDome, Shawn Mendes in Ziggo Dome, Bryan Adams op Strijp-S en Ennio Morricone in Rotterdam Ahoy. Inmiddels is Greenhouse Talent een vaste waarde in de Nederlandse entertainmentindustrie.

Marktleider in comedy

Het in Rotterdam gevestigde bedrijf vertegenwoordigt daarbij de volle breedte van het entertainmentspectrum, want naast muziekevenementen in alle genres is Greenhouse ook actief in comedy, family entertainment zoals Disneyshows en sportevenementen als WWE Live en Harlem Globetrotters. “Qua internationale comedy zijn we met het label LiveComedyNL nu zelfs marktleider in Nederland”, vertelt collega-booker/promoter Wouter de Wilde. “We hebben een groot internationaal netwerk waar we intensief mee overleggen en samenwerken. Daarbij verdiepen we ons natuurlijk ook in wat er gebeurt rondom de artiesten. Als er een nieuwe Netflix-serie verschijnt van een van onze comedians, dan weten wij dat.”

Country

Greenhouse richt zich niet op bepaalde genres, maar op de grootte van de show. Het verzorgt de complete organisatie, van het opstellen van het budget tot promotie en ticketing. De focus lag de afgelopen jaren op shows van het kaliber AFAS Live, ZiggoDome of Ahoy, met artiesten zo divers als Hans Zimmer, The Waterboys en Maluma. Ketelaar: “We zijn continu op zoek naar nieuwe trends en ontwikkelingen in de muziek. Zo verdiepen we ons momenteel bijvoorbeeld in country. Het wordt weliswaar niet gedraaid op de Nederlandse radio, maar er is een groeiende belangstelling voor. Daarbij willen ook steeds meer countrysterren naar Nederland komen voor een optreden. Onlangs haalden we Miranda Lambert over voor haar Nederlandse podiumdebuut. Het resultaat: een uitverkochte Caprera, een enthousiaste artiest en een tevreden publiek.”

Het talent in Greenhouse Talent

Hoewel Greenhouse voor de grote shows werkt met de grote sterren der aarde, wordt ook het ‘talent’-gedeelte in de naam niet vergeten. Ketelaar: “We doen ook kleinere shows, als boeker, in co-promotie, of voor eigen risico in het clubcircuit. We focussen ons zowel op zaaltjes van honderd man als op poptempels zoals Paradiso en TivoliVredenburg. We willen ook werken met talenten en samen hun carrière opbouwen. Doordat we een kleine organisatie zijn, moeten we scherpe keuzes maken, zodat we een sterke relatie met de artiest kunnen aangaan en zorgvuldig kunnen bouwen. Zo hebben we hard gewerkt aan de carrière van Alex Vargas, die van de kleine zaal van Paradiso via Bitterzoet en Tolhuistuin naar een uitverkochte grote grote zaal van Paradiso gaat. Maar ook Ásgeir en Young Gun Silver Fox zouden hier als voorbeeld kunnen gelden.”

YouTube-sterren

Hoe breed Greenhouse Talent inmiddels al mag zijn, nog steeds ziet het mogelijkheden om verder te groeien in de breedte. Ketelaar: “Zo houden we YouTube-sterren in de gaten. Die doen nu shows, daar is een markt voor. We beperken ons niet tot muziek. En waarom zouden we, als er ook een markt is voor andere vormen van live-entertainment?”