De natuurlijke evolutie van Livecrowd

donderdag 11 januari 2018 - 12:51

Het platform Livecrowd is in snel tempo uitgegroeid tot een onmisbare communicatie- en interactietool voor de concertbezoeker. Bedenker Arwind Gajadien: “Dankzij de hulp van MOJO konden we razendsnel opschalen en zijn we in minder dan een jaar tijd uitgegroeid tot een internationale speler.”

Arwind Gajadien is de eigenaar van het digitale bureau Brand MKRS creative agency, het bedrijf achter Livecrowd. Zelf omschrijft hij het project als ‘een manier om te praten met de concertbezoeker’. Het werkt simpel en doeltreffend. De consument koopt een concertticket en heeft vervolgens vragen over bijvoorbeeld het parkeren of de tenaamstelling van de tickets. Deze vragen kunnen via heel veel kanalen gesteld worden, maar Livecrowd combineert al die mogelijkheden in één platform. Een platform waarvoor je niets hoeft te downloaden of waar de gebruiker zich voor moet inschrijven. “De consument komt terecht op een landingspagina waar hij zijn favoriete manier om te communiceren uitkiest, variërend van iMessage tot WhatsApp en Twitter, en zijn vraag stelt. De ervaring moet zo makkelijk mogelijk zijn.”

Bruikbare informatie

Vanuit een serviceoogpunt is Livecrowd een belangrijk onderdeel geworden om zaken te analyseren. Als er vragen meerdere keren gesteld worden, dan sluist Gajadien die door naar het productieteam van het concert. “Die input wordt daadwerkelijk gebruikt om naar oplossingen te zoeken. Zo zijn na de maatregel dat bezoekers geen grote tassen meer mee naar binnen mogen nemen en de vele vragen hierover, de lockers naast AFAS Live gerealiseerd. Bij het optreden van Harry Styles kregen we vaak de vraag van ouders waar zij hun kinderen moeten afzetten of ophalen. In overleg met de gemeente zijn er toen extra kiss & ride-plekken ingezet.”

Content

In 2016 is Livecrowd met een pilot begonnen via MOJO. Dat beviel beide partijen zo goed dat het platform sinds april 2017 iedere show van de promotor verzorgt. “Livecrowd is daarna in een stroomversnelling geraakt en we hebben flinke stappen gezet. Ons platform is op een natuurlijke manier geëvolueerd. We zijn ingestapt als serviceprovider. Dat is een belangrijke taak, maar om het publiek te vangen en vast te houden, moet je natuurlijk meer kunnen bieden. Daarom bieden we nu ook content aan.”

Hiervoor wordt iedere vorm van social media gebruikt. Een van de belangrijkste voorbeelden daarvan zijn de realtime ‘sneak peeks’ die via Livecrowd te zien zijn van concerten. Gajadien is vooral trots op de samenwerking met The Rolling Stones. “Zij hebben nooit iets met Facebook Live gedaan en toch hebben we het voor elkaar gekregen dat de eerste minuten van zowel hun concerten in de ArenA als Gelredome live werden uitgezonden. Dat gaat dan natuurlijk de hele wereld over.” Livecrowd is inmiddels actief in onder meer Denemarken, Singapore en Engeland.

Rotsvast geloof

Het succes van Livecrowd valt ook anderen op. Zo werkt het bedrijf samen met Google om de drukte tijdens events in kaart te brengen voor Google Maps en Waze. Afgelopen herfstvakantie werd er een succesvolle pilot op Schiphol uitgevoerd en onlangs is een pilot met Ticketmaster Nederland gestart. “We zijn MOJO natuurlijk meer dan dankbaar dat we deze tool uitgebreid hebben mogen uitproberen. Door de vrijheid die zij ons gaven, konden we het product in een razendsnel tempo verbeteren. Wij hebben een rotsvast geloof in het succes en de langdurigheid van Livecrowd en gaan geen uitdaging uit de weg!”