GIGTECH: 'Wij hebben echt een meerwaarde te bieden op evenementen'

donderdag 11 januari 2018 - 12:56

In vier jaar tijd is GIGTECH uitgegroeid tot dé ICT-dienstverlener voor events met een tijdelijk of semipermanent karakter. General manager Andrew Rijnbeek: “Wij snappen hoe een productie in elkaar steekt en kunnen dus inspelen op onverwachte situaties, zoals het uitvallen van een verbinding.”

GIGTECH werd in 2014 opgericht als ICT-dienstverlener, met de evenementenbranche als specialisme. Ondanks zijn prille bestaan heeft het bedrijf de afgelopen jaren grote namen als Lowlands, Eurosonic Noorderslag, Flying Dutch en het International Film Festival Rotterdam aan zich weten te binden. General manager Andrew Rijnbeek omschrijft de relatief snelle groei als ‘organisch’. “Wij leveren connectiviteit. Simpel gezegd: GIGTECH verbindt de systemen die een event heeft of wil realiseren met het internet. Wij leggen bedrade en draadloze netwerken aan en beheren deze voor de klant. Of het nu gaat om internet- en straalverbindingen, ticketverkoop, pin-apparatuur, camerabeveiliging of telefonie, ons doel is om zowel de opdrachtgever als alle toeleveranciers gegarandeerd en tijdig van een goede verbinding te voorzien."

Wie het klantenbestand van GIGTECH bekijkt, zou kunnen denken dat de ICT-specialist alleen voor grote festivals en events werkt. Niets is minder waar, stelt Rijnbeek. “Wij leveren ook connectiviteit voor organisatoren van vergaderingen, seminars en beurzen, variërend van één wifi-zender tot een netwerk voor duizenden gebruikers.”  

Snel schakelen

De organische groei schrijft Rijnbeek toe aan de transparante werkwijze van zijn bedrijf. “Wij weten wie we zijn en wat we kunnen en hebben daarom een uitstekende focus. Daarnaast hebben we flink wat ervaring in huis, snappen we hoe een productie werkt en kennen we het klappen van de zweep. Hierdoor kan GIGTECH snel inspelen en schakelen op de momenten dat er iets niet loopt zoals gepland. Natuurlijk bereiden we onze diensten tot in de puntjes voor, maar er zijn altijd momenten waarop er iets misgaat. Doordat we al onze componenten intensief monitoren, hoeven we op die momenten nooit te zoeken waar de problemen zijn, maar kunnen we ze zo snel mogelijk oplossen.”

Alles staat en valt daarom met een goed werkende verbinding, zegt Rijnbeek. "De apparatuur en systemen die wij gebruiken zijn zo ingericht dat ze ook onder lastige condities operationeel kunnen zijn. Voor de grotere evenementen gebruiken wij kant-en-klare mobiele datacenters en knooppunten, voorzien van koeling, verwarming en noodaggregaten. Op die manier zorgen we ervoor dat we goed voorbereid zijn op de meest voorkomende uitvalscenario’s.”

Cashless payment-oplossingen

De diensten van GIGTECH worden ook veel gebruikt voor cashless payment-oplossingen, een markt die Rijnbeek ‘inmiddels volwassen’ noemt. “Er zijn veel mogelijkheden en aanbieders. Opvallend is dat er relatief veel buitenlandse partijen op de Nederlandse markt actief zijn. Iedereen biedt ongeveer dezelfde smaken aan, of het nu om een off- of online dan wel hybride toepassing gaat. Maar vooral op het gebied van ingezette hardware is er veel kwaliteitsverschil.”

GIGTECH wil binnen de arena van cashless payment een kwalitatief hoogwaardige schakel zijn. “Wij bieden niet alleen een stabiel en goed netwerk aan, maar denken en helpen ook mee over het aansluiten van bijvoorbeeld kassa’s en/of terminals en de verschillende technieken die we daarvoor kunnen toepassen. Er zijn vaak veel systemen in de lucht. Zo heeft elk drank- en eettentje vaak meerdere kassasystemen. Wij hebben slimme oplossingen om snel en betrouwbaar veel devices van een verbinding te voorzien. Zo'n verbinding is binnen cashless zeer belangrijk, want online systemen bieden een organisator vaak de beste mogelijkheden. Maar valt de verbinding weg, dan stopt alles – voor zowel de aanbieder als de bezoeker. Systemen die tijdelijk offline kunnen draaien helpen zeker, maar je wilt zoiets nooit voor langere tijd op je evenement hebben. Neem daarom nooit genoegen met ‘houtje-touwtje’-oplossingen, maar zorg ervoor dat zowel je cashless leverancier als je IT-leverancier zijn zaken aantoonbaar op orde heeft.”

Internationale ambities

In 2017 zette GIGTECH zijn eerste schreden buiten Nederland. Het cashless payment-bedrijf Intellitix vroeg om hulp bij de eerste editie van New Horizon Festival van ALDA in Duitsland. GIGTECH zorgde op de Nürburgring voor een stabiel netwerk en een goede verbinding voor de productie, de camping en het cashless betaalsysteem. Daarbij maakte het bedrijf gebruik van het aanwezige glasvezelnetwerk én van de naburige achtbaan. Op die manier kon er ook bij de verderaf gelegen campings een netwerk worden gebouwd. Rijnbeek kijkt daarmee terug op een eerste succesvolle internationale stap, die als het aan hem ligt snel een vervolg krijgt. “We hebben de kracht en capaciteit om het werk dat we in Nederland doen in heel Europa te verzorgen. De ambitie is dan ook om onze diensten het hele jaar door aan nationale en internationale events aan te bieden.”

Jarenlange ervaring

Specialisme, kwaliteit, flexibiliteit en veiligheid zijn de kernwaarden van GIGTECH, aldus Rijnbeek. “Wij hebben echt een meerwaarde te bieden op evenementen. En om die te bewaken, werken er binnen ons bedrijf uitsluitend doorgewinterde medewerkers die een jarenlange ervaring hebben met het reilen en zeilen van producties voor evenementen. Daarnaast beschikken we over een groot en relevant contactnetwerk bij allerlei toeleveranciers."

De werkzaamheden van GIGTECH houden overigens niet op als de afbouw is voltooid. Na afloop kan het bedrijf de organisator voorzien van antwoorden op vragen als: hoeveel gebruikers heeft het netwerk gehad? Wat voor traffic is er gegenereerd? Welke apparaten hadden de bezoekers bij zich? En: hoe vaak en waar is de stroom uitgevallen? Welke beveiligingsmeldingen hebben zich voorgedaan? Met deze informatie kan GIGTECH bij een volgend event nog beter inspelen op de opbouw en kwaliteit van het netwerk, en wensen van productie, leveranciers en bezoekers.

Vlekkeloze verbinding

Rijnbeek zag de afgelopen vier jaar de vraag naar slimme ICT-oplossingen veranderen. “In het begin stonden die vaak als laatste op de to do-lijst van de organisatie. Dat is gek, want ICT is inmiddels een heel belangrijk onderdeel van de totale festival- en eventbeleving geworden. Je ziet wel dat er tegenwoordig meer awareness wat betreft de keuze voor de partij waarmee  je gaat samenwerken. Organisaties realiseren zich dat die keuze een belangrijke is, die je goed moet afwegen. Ik denk dat GIGTECH de beste kaarten en reputatie heeft om ieder festival of event vlekkeloos te laten werken op het gebied van connectiviteit.”