EPIC krijgt centrale positie binnen Noorderslag

donderdag 11 januari 2018 - 13:20

Bij de eerste editie in 2014 nam de European Production Innovation Conference nog een bescheiden plek in binnen Eurosonic Noorderslag. Vier jaar later is het aantal bezoekers van de conferentie flink gegroeid, evenals het niveau van de panels en sprekers.

Met EPIC bedient Eurosonic Noorderslag drie dagen lang producenten, producers, brancheverenigingen, organisatoren, cateraars, technici, locatieverstrekkers, leveranciers en iedereen die zich aan de productionele kant van de evenementenindustrie bezighoudt. Onderwerpen die op de agenda staan zijn bijvoorbeeld festivallogistiek, de bouw van open-air stages, cashless betaalmogelijkheden, regelgeving met betrekking tot veiligheid en geluidsnormering, en de toekomst van live-evenementen. Daarmee speelt de organisatie in op de wens van bestaande bezoekers en de markt om meer aandacht aan deze tak van de evenementenindustrie te schenken. Tegelijkertijd boort ze een nieuwe groep bezoekers aan die dankzij EPIC de weg naar Groningen weet te vinden.

Champions League

Hoe goed EPIC ontvangen is, blijkt uit de groei die de conferentie heeft doorgemaakt in vier jaar tijd. Behalve het elk jaar groeiende aantal bezoekers, is ook het programma uitgebreid en het niveau van de panels, moderators en sprekers is verhoogd. Daarbij is er zowel aandacht voor ervaring van oude rotten in het vak als voor frisse meningen van enthousiaste nieuwkomers, aldus Marcel Albers. “Het is belangrijk om als sector één keer per jaar telefoon en computer uit te zetten en samen van gedachten te wisselen over wat er gebeurt in het werkveld", zegt Albers, sinds twee jaar als conference-coördinator verantwoordelijk voor EPIC. "Om deze reden is de conferentie belangrijk en uniek. Door de kennis die je in het jaar voorafgaand aan de de nieuwste editie hebt opgedaan uit te wisselen en te kijken hoe we die kennis kunnen toepassen, kun je als sector beter worden en problemen aanpakken. Als we met z’n allen in de Champions League willen blijven spelen, moet je samenwerken.”

A blessing and a curse, or worse

Als voorbeelden van onderwerpen waar onderlinge samenwerking nodig is en die dit jaar ook in de panels op de conferentie terugkomen, noemt Albers terrorisme en veiligheid, internationalisering, innovatie, duurzaam ondernemen en productie. Ook is er dit jaar aandacht voor secondary ticketing, met een panel dat luistert naar de prikkelende naam ‘Secondary ticketing, a blessing and a curse, or worse!’. Ook staan de Europese panels Health and Safety wederom op het programma. Albers: “Allemaal onderwerpen waarbij het belangrijk is dat we elkaar op de hoogte houden en bespreken hoe we die zaken samen kunnen aanpakken. Als het gaat om die secondary ticketing, moet de sector opkomen voor het publiek, bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat mensen niet te veel betalen voor een kaartje. Doe je dat niet, dan keert bezoekers zich van je af en ben je als sector nog niet jarig. Om zo’n onderwerp aan te pakken, hebben we elkaar nodig.”

Mojo Barriers

Behalve bespreken welke onderwerpen nu hot items zijn, is er ook ruimte om te netwerken, successen te vieren en een blik in de toekomst te werpen door te kijken welke ontwikkelingen er momenteel in het werkveld gaande zijn. Albers: “EPIC legt zijn oor te luister en zorgt dat wat er in de sector gebeurt en van belang is, wordt uitgelicht en besproken. Door over onze eigen schaduw heen te kijken, kunnen we samen iets moois neerzetten.”

Dat een conferentie als EPIC in Nederland wordt gehouden, is geen toeval: “We spelen een belangrijke rol op productioneel gebied en lopen ook geregeld voorop in de wereld. Door de behoefte van de gebruiker centraal te stellen en via ‘prototyping’ kunnen we resultaten direct tastbaar maken. We zijn een klein land, maar bereid om eigenzinnig de boel aan te pakken en op een geheel eigen wijze iets te ontwikkelen. Neem de inmiddels wereldwijde Mojo Barriers. Daar is natuurlijk goed over nagedacht. Ook de Nederlandse regelgeving ‘helpt’ daarbij soms een handje. Een ander voorbeeld is de regelgeving rond geluidsoverlast. Op dat gebied hebben Nederlandse bedrijven grote stappen gezet en lopen we in technologisch opzicht ver vooruit op de belangrijke markten in de wereld.” 

Innovatie en duurzaamheid

De twee pijlers ‘innovatie’ en ‘duurzaamheid’ komen dit jaar ook terug in de samenwerkingen met onder andere Innofest, Open House, Green Events, Lab Vlieland en SummerLabb. In samenwerking met tientallen start-ups zetten zij festivals in als ‘living labs’ voor uitdagingen op het gebied van veiligheid, water, voedsel, logistiek, energie en afval. Albers: “Op het vlak van innovatie en duurzaamheid hebben we een naam hoog te houden in Nederland. Bij Innofest zetten ze in op innovatie en duurzaamheid bij de evenementen die in de noordelijke provincies worden georganiseerd, zoals Into The Great Wide Open en de TT Assen. Om hun bevindingen te delen is er geen betere plek dan Eurosonic Noorderslag. Of neem Open House, dat vanuit ID&T is opgezet en vanuit de dancesector op internationaal niveau opereert en zich tevens, samen met het Rode Kruis, op maatschappelijke wijze manifesteert. Daar kunnen we allemaal van leren. Ook worden de Engelse Greener Festival Awards uitgereikt tijdens een ceremonie, geeft Green Events een update over Green Deal ‘Waste Free Festivals’ en zal er een presentatie zijn over het GreenStages convenant voor duurzame Nederlandse poppodia en theaters.”

EPICentrum

De eerste editie in 2014 vond plaats aan de rand van het stadscentrum in het Ebbingekwartier met panels, stands en verschillende workshops. Inmiddels is de conferentie, via een tussenstop in het Hampshire Hotel, definitief in het epicentrum van het festival beland: in de Oosterpoort zelf. Met de verhuizing naar dit podium staat EPIC in het hart van Eurosonic Noorderslag. Albers: “Eurosonic Noorderslag is een festival dat nooit achter overleunt. De organisator kijkt goed om zich heen, probeert de beste service aan bezoekers te bieden en blijft een interessant en overzichtelijk programma bieden, waarin het altijd om de muziek draait. Daardoor is het een van de beste muziekconferenties ter wereld. Dit jaar hebben we gekeken welke panel-onderwerpen we konden indikken, anders aanpakken of wellicht zelfs overslaan. Daardoor hebben we in deze editie een zeer goede mix van de totale sector, waardoor deze in het hart van het Eurosonic Noorderslag-programma past en door het label EPIC toch herkenbaar blijft voor de doelgroep.”

Eierbal

Het belangrijk van EPIC binnen een festival als Eurosonic Noorderslag ziet Albers ook ’s avonds. “De muziekindustrie blijft als geen ander een people’s business. Het moment van één keer per jaar samen naar een band kijken en in de stromende regen op de Grote Markt met elkaar een eierbal eten, vervult een belangrijke functie. Al vind ik ze zelf niet te vreten.”