De Backbone-standaard

donderdag 11 januari 2018 - 13:03

Technisch productiebedrijf Backbone International heeft de afgelopen acht jaar een stormachtige groei doorgemaakt en is anno 2018 uitgegroeid tot een grote wereldwijde speler. Nu is het zaak om met name de interne organisatie verder op te bouwen en te ontwikkelen, aldus managing director Joris Joosen.

“We hebben het geluk gehad dat we de afgelopen jaren onze vleugels konden uitslaan en onze internationale ambities konden verwezenlijken”, vertelt Joris Joosen. “Het was onze droom een wereldwijd productienetwerk te creëren, waarbij we mensen met dezelfde passie en het Backbone-DNA aan elkaar koppelen. Onze groei brengt echter wel een uitdaging met zich mee: we willen al onze klanten dezelfde kwaliteit en service bieden, zonder concessies te doen. Zo investeren we in onze lokale netwerken en gaan we joint-ventures aan met lokale partijen. In elk land zitten hele goede producenten. Door kennis en ervaringen te delen, proberen we het kwaliteitsniveau overal omhoog te krikken.”

Garant voor kwaliteit

Niet alleen zijn de afgelopen jaren tal van nieuwe mensen aangenomen, ook procesmatig zijn grote stappen gezet. Joosen: “De consument ziet natuurlijk vooral de buitenkant, de vele mooie producties die we mogen neerzetten. Maar de achterkant is net zo belangrijk. En dan doel ik op de technische tekeningen en de ontwerpen, die het fundament vormen van nagenoeg alle producties. We streven ernaar om te komen tot één Backbone-standaard voor technische tekeningen, voor al onze vestigingen.”

“Op ons kantoor in Hongkong wordt op dezelfde manier gewerkt als in Amsterdam of New-York”, vertelt Alex Melsen, technical designer in het hoofdstedelijke Backbone-kantoor. “Vergeet niet dat je te maken hebt met verschillende tijdzones. In Hongkong is het acht uur later, in New York zes uur eerder. Grote shows in bijvoorbeeld China en Japan worden bijvoorbeeld in Amsterdam uitgetekend, waarna de tekeningen worden overgenomen door collega’s in Amerika. Op die manier kunnen we het klokje rond tekenen en zijn we letterlijk 24 uur per dag actief! Natuurlijk zijn er nog wel wat hobbels te nemen, maar uiteindelijk zou je niet moeten zien welke technisch designer verantwoordelijk is voor een tekening. De Backbone-stijl moet garant staan voor kwaliteit.”

“Bovendien kunnen we op deze manier de werkdruk verlagen”, vult Joosen aan. “Het festivalseizoen in Europa kent hele andere pieken en dalen dan in bijvoorbeeld Azië.”

Weer een andere uitdaging vormt de taal. Joosen: “We gaan nu volledig over op het Engels. Dat klinkt als een simpele stap, maar die heeft wel de nodige voeten in de aarde. Alle procedures, handleidingen en noem het maar op worden nu onder de loep genomen en komen in de cloud terecht voor ons personeel.”

Verwachtingsmanagement

De ontwerpers en tekenaars bij Backbone gebruiken het uitgebreide CAD-tekenprogramma SCAD Re-Event. Bijzonder is dat het bedrijf een nauwe band heeft met ontwikkelaar AniVizzion uit het Gelderse Ulft. Alex Melsen: “Dankzij onze samenwerking kunnen we als eerste unieke functies testen en snel schakelen bij nieuwe ontwikkelingen. Een goede tekening helpt een klant bij het visualiseren van zijn event, brengt eventuele knelpunten in kaart en zorgt ook voor verwachtingsmanagement. Zo zien onze klanten direct hoe hun evenement eruit komt te zien en wat er geleverd wordt. Daarnaast kunnen we in een tekening zien of verschillende disciplines met elkaar botsen (collision management). Bij onze producties zijn vaak veel externe designers en leveranciers betrokken. Wij vangen alle bijbehorende informatie in onze centrale productietekening, zodat er een totaalbeeld ontstaat van de productie. Een belangrijk onderdeel hiervan is een gedetailleerde 3D-locatietekening. Door alle informatie samen te voegen, krijg je een kader waarbinnen problemen kunnen worden geïdentificeerd en oplossingen kunnen worden gezocht. Denk aan luidsprekerarrays die mogelijk te lang zijn, wat de zichtlijnen en de vluchtroutes zijn – om een paar concrete voorbeelden te noemen. Verder kunnen we aan de hand van de tekeningen met de leveranciers overleggen wat we allemaal nodig hebben en of dit met standaard verhuurmateriaal te realiseren is, of dat we iets op maat moeten maken. Op basis van al deze data zijn we in staat onze klanten een snelle en specifieke kostenindicatie te geven. Een tekening is geen vaststaand gegeven, maar een dynamisch en ‘levend’ geheel, dat voortdurend kan worden aangepast en getweakt.”

Motion video

Terugkijkend op 2017, noemt Melsen het Amsterdam Music Festival (AMF) in de Amsterdam ArenA tijdens de afgelopen editie van ADE als een van de hoogtepunten. “Voor AMF was het een uitdaging om zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke ontwerp te blijven, zonder het budget uit het oog te verliezen en alle technische uitdagingen het hoofd te bieden. Verder zijn we trots op de Red Bull BC One World Final (WK Breakdance) die we samen met Red Bull en Tribe Company op 2, 3 en 4 november hebben verzorgd in de Westergasfabriek in Amsterdam. Als je ziet hoeveel materiaal we in die ruimte hebben weten te proppen… In een locatie van zestig meter doorsnede stonden constructies op sommige punten slechts vijf centimeter van de stenen muren. Zoiets kun je alleen doen als je heel gedetailleerd werkt en weet waar je mee bezig bent. Daarbij was dit event technisch gezien misschien niet het meest complex, maar de health- en safety-aspecten waren dat des te meer. Met het uiteindelijke resultaat waren wij, onze klant Tribe Company en RedBull bijzonder tevreden.”

“De komende jaren zullen we vooral (door)ontwikkelingen in creatieve videoproducten kunnen verwachten”, zegt Melsen. “Ook zullen we steeds meer ‘motion’ zien in producties. Denk aan liften, beweegbare bruggen, vliegsystemen maar ook aan robotarmen, zelfrijdende risers en drones.”

Servicen

Backbone mag dan bekend staan om zijn grote evenementen, het bedrijf richt zich ook nadrukkelijk op corporate events. Joosen: “In het verleden sprak ik de wens uit om meer corporate events te verzorgen en dat is gelukt. Op dit moment werken we voor geweldige agencies in de corporate wereld zoals CG Creative, Kingcanary, oil en Tribe Company.”

Kortom, de toekomst ziet er zonnig uit voor Backbone International. “We groeien nog altijd en er staan de nodige mooie projecten op stapel, zoals corporate shows in Europa, Noord-Amerika en Azië. In juni mogen we meewerken aan een project rondom de Champions League-finale in Kiev, ook zijn we bezig met een bijzonder festival in Cuba. Verder onderzoeken we momenteel de kansen voor Backbone op de Duitse markt. We hopen hier medio 2018 een kantoor te starten. Op deze manier kunnen we de lokale markt beter servicen. Want daar draait het voor ons om het komende jaar. Groeien is één ding, maar het belangrijkste vinden we dat alle projecten optimaal worden geservicet en onze klanten optimaal bediend.”

De geschiedenis van Backbone

Backbone International werd in 2010 opgericht door Marcel Elbertse en Joris Joosen. In 2013 zette het bedrijf een grote stap door samen te gaan met Live Republic, het bedrijf van Pieter Lubberts, dat in Nederland faam had gemaakt met B2B- en consumentenevents voor onder meer Tele2, Heineken en Tribe (Strandfestival Zand). In hetzelfde jaar fuseerde Backbone met Rutger Jansens BPM International, wat resulteerde in een Backbone-kantoor in Noord-Amerika waarover Jansen de leiding heeft. Begin 2016 werd een kantoor in Hongkong geopend om de Aziatische markt nog beter te kunnen bedienen.