Ampco Flashlight blijft vernieuwen

donderdag 11 januari 2018 - 13:16

De gezamenlijke geschiedenis van Eurosonic Noorderslag en Ampco Flashlight gaat enkele decennia terug. Al 27 jaar zorgt het bedrijf uit Utrecht ervoor dat het festival er tiptop uitziet en uitstekend klinkt.

Ampco Flashlight heeft een uitstekend jaar achter de rug. De marktleider op het gebied van full service licht-, geluid-, video- en riggingverhuur bediende in 2017 veel vaste en nieuwe klanten in de diverse marktsegmenten waarin het bedrijf werkzaam is. Naast succesvolle samenwerkingen met diverse theatergezelschappen, omroepen en grote en kleine onafhankelijke producenten, plus bekende live-evenementen als Vrienden van Amstel, Pinkpop, Toppers, Ladies of Soul en Holland Zingt Hazes, zagen enkele extra bijzondere producties het licht. Dennis van der Haagen, Commercial & Operational Director van Ampco Flashlight: “Het Gouden Televizier-Ring Gala sprong eruit – een mooie live tv-productie. Dat geldt natuurlijk ook voor de allerlaatste editie van het altijd indrukwekkende Sensation. Zelf vond ik Lowlands het mooist om te doen. Daar hebben we een behoorlijke vernieuwingsslag geslagen op het festivalterrein en de tenten, waardoor er productioneel veel meer mogelijk was, qua licht en geluid. Zoiets is heel leuk, als je bedenkt dat het festival al 25 jaar bestaat.”

Eurovisie Songfestival

In technologische zin vielen in 2017 bij Ampco Flashlight verschillende ontwikkelingen op. Zo werd er op lichtgebied flink vernieuwd door het gebruik van LED-armaturen, en werd een honderdtal van de nieuwste Cyberhoist 2 computergestuude takels in gebruik genomen. Die zette Ampco het afgelopen jaar al in bij het Eurovisie Songfestival. Op het terrein van audio zorgt het nieuwe d&b audiotechnik GSL PA-systeem dat geluid over de gehele bandbreedte te sturen is, zelfs vanuit de gevlogen arrays. Van der Haagen: “Zo kun je overlast voor de omgeving wegnemen en meer beleving voor het publiek creëren. Een dergelijk systeem is nodig ook, want geluidsoverlast en gehoorschade zijn hot items. Dat we het nu kunnen leveren, valt in het kader van duurzamer en meer maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het is belangrijk voor onze dienstverlening om zo'n systeem aan te kunnen bieden, want geluidbeheersing staat hoog op de agenda van opdrachtgevers.”

Aandacht voor de achterkant

Als marktleider heeft Ampco Flashlight een naam hoog te houden. Daarom is het zaak om in te blijven spelen op de wensen van klanten. Dat kan door de vinger aan de pols te houden: wat speelt er allemaal in de sector? De tijden waarin producties vanzelf werden ingevuld, zijn al lang verleden tijd. Hogere eisen van klanten en producenten en verdergaande technologische mogelijkheden hebben ervoor gezorgd dat er vanuit de branche behoefte kwam aan een eigen kennis- en netwerkevenement, waar behalve uitwisseling van kennis en het afstemmen van gezamenlijk beleid nieuwe klanten geworven kunnen worden. Sinds enkele jaren wordt tijdens Eurosonic Noorderslag ook EPIC gehouden, de European Production Innovation Conference & Fair. Deze conferentie is specifiek gericht op en bedoeld voor de achterkant van de evenementenindustrie. Uiteraard is Ampco Flashlight ook daar aanwezig.

“Er was vanuit de branche grote behoefte aan een dergelijke conferentie”, zegt Van der Haagen. “De productionele kant van evenementen, concerten en festivals is een noodzakelijke voorwaarde om überhaupt een artiest op te laten treden of een beleving voor het publiek neer te zetten, maar staat minder in de schijnwerpers dan de voorkant. Toch wordt die achterkant in toenemende mate belangrijker. Producenten zien er het belang steeds meer van in, wat een positieve ontwikkeling is. We merken dat door de partnerships die we met onze opdrachtgevers aangaan. Steeds vaker vraagt men ons om actief mee te denken over de invulling van een evenement. Zo kun je samen een beter resultaat neerzetten en elkaar daarin helpen. Dat wij in staat zijn op een moeilijke locatie geluid neer te zetten dat zorgt voor een maximale beleving tegen minimale overlast, maakt ons interessant voor andere partijen. Die kunnen ons inhuren, waardoor wij weer kunnen investeren in nieuwe systemen. Hetzelfde gaat op voor recente investeringen in LED (buiten)verlichting.”

Vaste prik op ESNS

“Ampco is al 27 jaar leverancier van de benodigde geluids- en lichtapparatuur en technici voor Eurosonic Noorderslag”, vertelt Van der Haagen niet zonder trots. “We verzorgen een groot gedeelte van het licht en geluid voor het hele festival. Daarnaast brengen we op EPIC nieuwe technieken op het gebied van licht en geluid onder de aandacht. We hebben onder meer een eigen ontwikkelingsafdeling die MeTrao-meetsystemen ontwerpt en in akoestische maatregelen voorziet. Daar is altijd wel iets nieuws over te melden.”

Grenzen aan de groei

Een ontwikkeling in de markt die ook zal terugkomen in de seminars en gesprekken op de conferenties van Eurosonic Noorderslag en EPIC, is de verdere groei van de festival- en evenementenmarkt. Voor zowel initiatiefnemers als productionele partijen levert dat kansen en mogelijkheden op. De groei zorgt echter niet alleen voor positieve geluiden, maar ook voor nieuwe knelpunten en gespreksonderwerpen. Van der Haagen: “De hoeveelheid evenementen of festivals neemt nog steeds toe, alleen houden de opbrengsten geen gelijke tred met het aantal evenementen. De uitbreiding van het speelveld zorgt ervoor dat het belangrijker is geworden je van anderen te onderscheiden. Een groot deel van het budget gaat dan ook op aan line-up, decor en vormgeving. Daardoor blijft er minder budget over voor de (technische) productie van het festival, en kun je minder toevoegen aan een evenement dan je zou kunnen of willen. In dat opzicht zorgt een afname van het aantal evenementen voor meer kwaliteit, wat voor alle betrokkenen – publiek, organisator en leveranciers – een upside heeft.”

Dat verschillende, met name nieuwe, festivals stranden door financiële problemen en soms een loopje nemen met regelgeving rond publieksveiligheid, kwaliteit van de horeca of geluid, merkt de hele sector. Van der Haagen: “Dat is niet goed voor het vertrouwen dat de branche nodig heeft, want op die manier gaan de goede festivals lijden onder de slechte. Festivals die kwaliteit hoog in het vaandel hebben staan, zullen minder kaarten verkopen. En het vertrouwen dat partijen in onze branche stellen, krijgt dan een deuk. Het is aan organisatoren én leveranciers om die ontwikkeling een halt toe te roepen."

Internationaal actief

De garantie om in drukke periodes de kwaliteit te blijven leveren die Ampco wil en kan garanderen, wordt in 2018 nog belangrijker. Het afgelopen jaar voegde het bedrijf ook corporate activiteiten aan zijn dienstpakket toe. Zo richt Ampco zich nu met Faber Audiovisuals AV-partner op zakelijke evenementen in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Voor het nieuwe jaar staat het full service blijven aanbieden van het eigen dienstenpakket over de volledige breedte van de diverse marktsegmenten op de agenda. Van der Haagen: “Daarnaast kijken we voorzichtig over de landsgrenzen heen. Wat zouden we internationaal zoal kunnen gaan doen? Ook in Nederland gebeurt er overigens genoeg – denk aan Leeuwarden als Culturele Hoofdstad van Europa. 2018 wordt een interessant jaar, dat we met veel plezier aftrappen in Groningen.”