Interview Martin Jessurun: ‘Onze nationale artiestenstal staat als een huis’

dinsdag 02 januari 2018 - 12:13

Met internationale bestsellers als Ed Sheeran, Bruno Mars en Coldplay was 2017 voor Warner Music een uitstekend muziekjaar. Ook lokaal werden flinke successen behaald, met als hoogtepunt het album Slaaptekort van BOEF. Daarnaast wist de Warner Music Group met de aankoop van Spinnin’ Records een van de meest toonaangevende dancelabels ter wereld aan zich te binden.

“We hebben een heel goed jaar gedraaid waarin we al onze doelstellingen ruimschoots hebben behaald,” aldus Martin Jessurun, president Warner Music Benelux. “Ondertussen zijn we alweer flink op weg in het boekjaar 2018, dat voor ons op 1 oktober is begonnen, en de vooruitzichten zijn goed. De uitdaging zit ‘m in het succesvol doorontwikkelen van de carrières van nieuwe internationale sterren als Dua Lipa, Rita Ora, Anne-Marie, Clean Bandit en Charlie Puth en het verder ontwikkelen en promoten van onze nationale acts.”

Een thuis voor artiesten

Met de aankoop van de Parlophone Label Group in 2013 kreeg Warner Music er een groot aantal Belgische acts bij. Daarop besloot men om zich ook in Nederland weer actief te richten op de exploitatie van nationaal talent. “Toen wij eind 2013 Waylon binnenhaalden als eerste nationale signing, reageerde de buitenwacht nogal sceptisch. We zijn nu vier jaar verder en onze nationale artiestenstal staat als een huis. Daar heeft de verhuizing naar ons pand aan de Middenweg in Hilversum ook zeker aan bijgedragen. Artiesten als Trijntje Oosterhuis en de 3JS voelen zich hier helemaal thuis”, zegt Jessurun met ingehouden trots. Dat ook het duo Nick & Simon dit jaar voor Warner Music Benelux koos, ziet hij als een bewijs van erkenning. “Op lokaal gebied is Warner Music de kleinste van de majors. Wij acteren als een independent, opereren met dezelfde mentaliteit maar wel met de kennis en expertise van een major. Dat vormt voor steeds meer nationale artiesten een reden om bij Warner te tekenen.”

Ruimte voor talent

“Lokaal hebben wij nu zo’n twintig artiesten onder contract staan, inclusief die van Ali B’s label TRIFECTA. De kracht van onze lokale stal is dat iedere act die wij tekenen uniek en complementair is. Er is nog steeds ruimte voor nieuw talent. Zo hebben we samen met TRIFECTA onlangs Soufiane Eddyani en Mula B getekend. Ook hebben we het Amsterdamse duo HAEVN getekend, twee jonge gasten die op basis van commercials voor Volvo en BMW een volwaardige muziekcarrière hebben opgebouwd. Ook andere vestigingen van Warner hebben al interesse in HAEVN getoond. Verder ben ik erg trots op Waylons deelname aan het Eurovisie Songfestival in Lissabon, mei volgend jaar. In België hebben we naast TheColorGrey een influencer, Stien Edlund, aan ons gebonden. En onlangs sloten we een contract met de winnaars van Belgium’s got talent, Baba Yega, een hele bijzondere groep waarvan in maart 2018 zelfs een bioscoopfilm zal verschijnen. Daarnaast hebben we in België onze ‘vaste waarde’ Clouseau, die nog volop in hun jubileumtour ‘Clouseau 30’ zitten en van wie het album inmiddels ‘platina’ is.”

Frisse blik

De aanstelling van Sebastiaan van Welie als nieuwe Chief Financial Officer (CFO) sluit naadloos aan bij deze ontwikkelingen, zegt Jessurun. “Sebastiaan komt van buiten de muziekindustrie en werkte onder meer bij TomTom en Heineken. Hij zorgt voor een frisse blik. Als CFO moet hij ervoor gaan zorgen dat commercial, marketing en A&R nog beter geserviced gaan worden. Wij hebben namelijk grote ambities en die moeten wel aangevlogen kunnen worden”, aldus Jessurun.

Hoewel de Warner Music Group Spinnin’ Records heeft aangekocht, zal het label als een onafhankelijk bedrijf blijven opereren. Jessurun: “Onder leiding van CEO Roger de Graaf, de logische opvolger van Eelko van Kooten, blijft Spinnin’ een zelfstandig opererende maatschappij die vanuit haar nieuwe pand aan de Marathon in Hilversum vooral gaat doen waar zij goed in is: het ontdekken en exploiteren van dancemuziek.”

Blik op de nabije toekomst

Voor 2018 voorziet Jessurun een verdere daling van de omzet van fysieke producten. “Ik verwacht dat de de verkoop ervan meer en meer online gaan plaatsvinden op platformen als Bol.com en Amazon. Verder denk ik dat de groei van vinyl nog wel even blijft doorzetten. Al met al zal fysieke verkoop ook in 2018 nog een belangrijk onderdeel uitmaken van onze totale mix. Initiatieven als Record Store Day blijven we in elk geval ondersteunen en stimuleren.”

Gelet op alle ontwikkelingen binnen de muziekindustrie hoopt Jessurun dat de ‘value gap’, het financiële gat tussen YouTube en de andere streamingdiensten als het aankomt op  vergoedingen van rechten, komend jaar eindelijk wordt gedicht. “De NVPI blijft in deze van cruciaal belang. Als bestuurslid van de NVPI zal ik mijn bijdrage blijven leveren om de politiek ervan te overtuigen hier passend beleid op te maken.” Op technologisch gebied verwacht hij veel van stemherkenning. Jessurun: “Door innovaties zoals Alexa van Amazon kan de consument via zijn stem zijn eigen playlist samenstellen en activeren, ongeacht de plek waar hij zich op dat moment bevindt. Een geweldige ontwikkeling!”

Alles draait om de muziek

“Voor Warner Music Benelux wordt 2018 een jaar waarin we de consumenten en fans nog beter proberen te begrijpen door ze op de juiste plek en het juiste moment te bedienen met onze content. Data & Insights zullen daar een belangrijke bijdrage aan leveren. Streaming gaat nog veel groter worden. Zeker in België, dat in vergelijking met Nederland nog wat achter loopt. Verder werken we samen met Warner Music UK, dat zich focust op de ontwikkeling van content rond onze artiesten en hun muziek. Zo heeft hun creatieve productiedivisie The Firepit de beschikking over een eigen recording studio met de mogelijkheid voor het vervaardigen van customized clips en andere special content waar onze lokale artiesten gebruik van kunnen maken. Uiteindelijk gaat het bij Warner Music altijd om de muziek. Het mooiste is dat wij iedere dag weer op allerlei manieren en in verschillden vormen muziek naar de mensen kunnen brengen.”