Hole in the Wall: Investeren in mensen én nieuwe producten

donderdag 21 december 2017 - 16:50

Met een recente overname, een toename van B2C en een op handen zijnde verhuizing naar een nieuw pand wordt 2018 een spannend jaar voor licensed product-distributeur Hole in the Wall. “We hebben genoeg nieuwe plannen, maar zonder goede mensen kom je niet ver.”

Greg Burrell, managing director bij Hole in The Wall, vertelt: “2017 was een stabiel jaar, maar ook een jaar waarin de retailmarkt nog altijd worstelde. Het middensegment is bijna volledig verdwenen. Ook misten we dit jaar een echte hype, zoals Pokémon Go vorig jaar zomer. Daarnaast zien we een verschuiving tussen Nederland en België. Haalden we voorheen 60% omzet uit Nederland en 40% uit België, nu zijn die percentages omgekeerd.”

Heeft Burrell een verklaring voor die groeiende markt in België en de afname in Nederland? “Een aantal grote accounts in Nederland is weggevallen, zoals V&D en daarvoor Free Record Shop. In België zijn de accounts kleiner maar is er meer affiniteit voor merchandise, anime en comics. Neem het Belgische evenement FACTS, daar kan in Nederland vooralsnog geen enkele partij aan tippen. Daarnaast zien we in België een toename van independent gamestores, terwijl die juist in Nederland steeds schaarser worden. Tegelijkertijd wordt game-merchandise steeds belangrijker.”

Posterinnovatie
Hole in the Wall is al 25 jaar marktleider in de Benelux op het gebied van posters. Dit jaar nam het bedrijf het e-commercebedrijf www.posters.nl over, inclusief de domeinnamen posters.be, posters.de, posters.fr en posters.eu, en heeft zo zijn positie verder verstevigd. Toch is het enkel uitbrengen van posters niet genoeg. Burrell: “Voor twaalf Xenos-winkels hebben we nieuwe, kleinere posterrekken ontworpen. Shops hebben tegenwoordig niet meer de ruimte om alle posters uit te stallen, dus daar zijn we op ingesprongen. Via kleine thumbnails op een draaischijf kunnen mensen door het beschikbare assortiment struinen, en onze powerrack-posterrekken passen beter in kleinere winkels. Daarnaast zijn we bezig posters kant-en-klaar in een mooie lijst aan te bieden en hebben we een nieuwe posterhanger ontworpen, een houten strip met magneten. We blijven innoveren met POS-materiaal, zoals deurmatten-displays met geperforeerde displays. We blijven continu nadenken over hoe we onze vertrouwde producten kunnen vernieuwen.”

Omzetmakers
Posters blijven dus een belangrijke productcategorie, maar wat waren in 2017 nog meer goede omzetmakers voor Hole in the Wall? Burrell: “Mokken blijven ongekend populair, zowel de gewone en 3D-varianten als de mokken die reageren op warmte. Tot mijn aangename verrassing doen ook branded deurmatten het momenteel erg goed. Denk aan matten met teksten en afbeeldingen van bijvoorbeeld Zelda, Rick and Morty, The Rolling Stones, Pink Floyd of Star Wars. Daarnaast verkopen we veel festivalpolsbandjes en sleutelhangers van franchises als Harry Potter, Frozen en Trolls. Schriften, notebooks en opschrijfboekjes blijven het hele jaar door populair.”

Max Verstappen en Lil’ Kleine
Hoe ziet Burrell 2018? Waar gaat Hole in the Wall het verschil mee maken? “Naast een versteviging van B2B wordt B2C steeds belangrijker, we verkopen meer en meer direct aan consumenten”, stelt Burrell. “We hebben de afgelopen tijd veel geïnvesteerd in onze mensen en werken nu met ruim twintig personen: Franssprekende accountmanagers, goede merchandisers met gevoel voor sales, servicegerichte krachten… Ik ben oprecht trots op ons team. We hebben genoeg nieuwe plannen, maar zonder goede mensen kom je niet ver.”

Een van die nieuwe plannen is werken met lokale licenties. Burrell: “We hebben gesprekken met Max Verstappen, Lil’ Kleine, Martin Garrix en Freek Vonk. Stuk voor stuk interessante gezichten met veel mogelijkheden voor licensed producten.”