‘Add-on content voor games steeds grotere inkomstenbron’

dinsdag 28 november 2017 - 11:53

De omzet uit additionele content voor pc- en consolegames bedraagt dit jaar 5 miljard dollar. Dat blijkt uit een onderzoek van SuperData. Vergeleken met 2016 is de omzet gelijk gebleven.

In het rapport staat ook dat de omzet uit pc- en consolegames gelijk is gebleven: zowel in 2016 als in 2017 bedraagt die 8 miljard dollar. De omzet uit additionele content voor gratis pc-games kende wel een stijging: die is 22 miljard dollar in 2017, vorig jaar was dat nog 19 miljard dollar.

“Verkopen uit add-on content zorgen voor steeds meer omzet dan het traditionele verkoopmodel en die trend blijft aanhouden”, staat in een toelichting op het rapport. “Uitgevers proberen nieuwe consumenten te werven door het instapniveau te verlagen. Voor veel games heeft dat heel goed uitgepakt.”

Als voorbeeld noemt SuperData FIFA 18. Dankzij de populaire modus Ultimate Team is de omzet uit additionele content voor FIFA 18 met dubbele cijfers gestegen. Het onderzoeksbureau verwacht dat in 2022 de omzet uit add-on content voor pc- en consolegames stijgt naar 7 miljard dollar, de omzet uit additionele content voor gratis pc-games zal 25 miljard dollar bedragen.