ShowBird: ‘Wij zijn een facilitator en geen concurrent’

vrijdag 20 oktober 2017 - 09:26

Half mei zag het onlineboekingsplatform ShowBird het licht. Door samenwerking met bookers en managementbureaus wil oprichter Hassan Tagi de huidige business verder uitbreiden.  Als facilitator en niet als concurrent, zo benadrukt Tagi.hassan tagi, oprichter van ShowBird.

Het boekingsplatform ShowBird is volop in beweging. De afgelopen vier maanden wist het het aantal te boeken artiesten te verdubbelen tot 2100. Oprichter Hassan Tagi is tevreden met de progressie. Volgens hem is sinds de introductie bewezen dat het platform extra business genereert voor artiesten. “Een business die goed kan bestaan naast de huidige. Sterker nog, een business die de huidige versterkt. Dat moeten we constant blijven uitleggen aan agenten, boekingskantoren en managementbureaus. ShowBird is er niet op uit om hun werk over te nemen. Wij bieden het platform waardoor het werk voor artiesten vergroot wordt. Wij zijn een facilitator en geen concurrent.” Tagi is ervan overtuigd dat samenwerking voordeel zal opleveren voor alle partijen. “Dat zag je destijds ook met Booking.com en Thuisbezorgd.nl. Nieuwe initiatieven als ShowBird maken de bestaande markt alleen maar groter.”

Snel schakelen

Naast een platform voor boekingen is ShowBird voor de deelnemers ook een krachtige marketingmachine. “Een die ook nog eens gratis is”, glimlacht Tagi. “Dat garanderen we door niet te bezuinigen op marketing. Denk aan media zoals BNR en FD, maar ook Facebook, Google Adwords, sponsoring enzovoort. Ons platform is overal zichtbaar. We zetten alles in om ShowBird en de artiesten die bij ons te vinden zijn in de spotlights te zetten. En dat moet dan weer voor extra boekingen zorgen.” 

Een ander uniek aspect is dat het platform snel kan schakelen. Waar grote bureaus en artiesten vaak met planningen van een halfjaar werken, is een optreden bij ShowBird snel te regelen. “Zij werken vaak met afspraken op lange termijn. Klussen die snel ingevuld moeten worden, vormen dan een probleem. Bij ons gebeurt het zeer regelmatig dat een consument op korte termijn een optreden nodig heeft. Bijvoorbeeld voor een begrafenis of na een afzegging. Dan kunnen ze bij ShowBird terecht”, aldus Tagi.

Volgende stappen

Tagi is trots op zijn platform en steekt die trots dan ook niet onder stoelen of banken. “Het is natuurlijk fantastisch dat onze klanten unaniem enthousiaste reacties achterlaten. We willen echter snel de volgende stappen zetten.”  Een van die stappen is een uitbreiding qua artiesten en een nog bredere samenwerking met de industrie.

“In de ontwikkeling van ShowBird is er alles aan gedaan om rekening te houden met de werkwijze van agenten, boekingskantoren en managementbureaus. Zo is er een zogeheten Agenten Module waarmee zij aanvragen op een makkelijke manier kunnen managen en hun eigen artiesten en acts kunnen beheren. Vanaf de introductie van ShowBird waren de reacties van agenten, boekingskantoren en managementbureaus tweeledig. Zo waren er partijen die gelijk met een paar artiesten instapten, maar ook enkele die eerst nog de kat uit de boom keken. Dat mag natuurlijk, maar zij missen hierdoor simpelweg extra omzet en zijn een dief van hun eigen portemonnee. Als er nog steeds bedrijven zijn die twijfelen om met ons in zee te gaan, dan nodig ik hen graag uit om een kop koffie met me te gaan drinken. Dan kan ik het hele platform en de vele voordelen tot in detail uitleggen en eventuele angsten wegnemen. Mail me maar.”