Boekings- en managementkantoren zoeken naar kansen

vrijdag 20 oktober 2017 - 09:37

Een modern boekingskantoor kan veel meer betekenen voor de artiesten in zijn roster dan alleen het regelen van optredens. Tegelijkertijd is de te boeken artiest voor agencies allang niet meer alleen een muzikant. Nu de inkomsten niet langer voornamelijk uit albumverkopen komen maar uit optredens, is ook het belang van een boeker toegenomen. Immers: zonder goede boeker geen (goed betaalde) optredens en dus geen vruchtbare carrière.

Deze verschuiving heeft ervoor gezorgd dat veel ambitieuze artiesten tegenwoordig eerst een boeker of booking agency zoeken, en pas daarna een manager en platenmaatschappij. Die boeker heeft connecties met zalen, kent de programmeurs en krijgt wél antwoord als hij ze belt of mailt. Dat maakt die 15 procent die hij doorgaans boven op de gage krijgt meer dan waard. Een goede boeker heeft tegenwoordig ook een neusje voor talent. Wie vroeg instapt met een band of artiest, verdient op de korte termijn weliswaar niet veel maar investeert in toekomstige hogere gages, en dus ook in een hoger bedrag boven op die gage.

Managementtaken

Hoe goed de boeker ook is, zonder een duidelijk plan, een goede aanpak en een visie zijn de meeste muzikale carrières geen lang leven beschoren. Op dit vlak kan een goede manager helpen. Met het toegenomen aantal bands dat platen kan uitbrengen, kan de manager echter ook selectiever zijn in de keuze van artiesten met wie hij werkt. Anders dan een boeker werkt de gemiddelde manager met een zeer beperkt aantal artiesten, door het relatief arbeidsintensieve werk voor een band en het verdienmodel van een manager, dat gebaseerd is op een percentage over de inkomsten van de artiest of band. Dat betekent dat veel bands het in het beginstadium van hun carrière nog zonder manager moeten doen, omdat de inkomsten dan nog zo laag liggen dat een manager te duur is (voor de band) of te weinig verdient (voor de manager). Is er geen manager voorhanden, dan ligt daar voor de moderne boeker ruimte om de artiesten in zijn roster te helpen met managementtaken als het uitdenken van een stappenplan en carrièreontwikkeling. Een goede boeker denkt en helpt mee met de carrière van de artiest, kent de markt en weet wanneer in de carrière er waar opgetreden moet worden.

Maatwerk

Een moderne booking agency biedt dan ook veel meer dan het simpelweg wegzetten van optredens voor een artiest, zo valt te lezen in de Management en Agency-special in deze EB Live. Een bedrijf als Agents After All, ooit begonnen als boekingskantoor voor Nederlandse acts, is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf dat talloze diensten aanbiedt, van publishing tot verschillende soorten boekingen, labelservices en management. Het gaat hierbij om maatwerk voor de muzikant; bij elk onderdeel kan worden gekeken of het bij hem of haar past. Niet alleen de muzikant profiteert hiervan, maar ook het bedrijf zelf. “De kennis en expertise van ons bedrijf wordt steeds breder”, vertelt Henkjan Onnink, managing partner van Agents After All, dat afgelopen jaar opnieuw uitbreidde.

Volop mogelijkheden

De markt voor live-entertainment biedt nog altijd volop mogelijkheden, zo wordt duidelijk uit een rondgang langs diverse spelers uit de Nederlandse live-industrie. Essentieel is dat er gekeken wordt waar behoefte aan is, waar de focus ligt en waar de concurrenten zitten. Zo was B-Bass Music & Events Group jarenlang marktleider op het gebied van themafeesten, waarbij discotheken totaalconcepten boekten, inclusief promotie, artiesten en aankleding. Greenhouse Talent is zeven jaar na oprichting inmiddels marktleider op het gebied van live-comedy. En ook AT Bookings kijkt breder dan alleen muziek; het van oorsprong Haagse bedrijf zag de invloed van social influencers op Instagram en YouTube en vormde een speciaal roster voor dit soort artiesten. Agents After All heeft met het succesvolle Concert At SEA en Royal Park zijn eigen evenementen en zet actief in op jong talent, dat op de lange termijn grote stappen kan zetten. Ook Loud Noise, de booking agency voor hardere gitaarbands, organiseert zijn eigen festivals, zoals Into The Grave en Dynamo Metalfest. Als boeker vergroot het bedrijf bovendien zijn markt door ook over de grens te kijken.

Kundig personeel

Om dergelijk kansen te zien en te grijpen is kundig personeel met kennis van zaken belangrijker dan ooit. Glenn Beense van B-Bass is behalve boeker, manager en conceptontwikkelaar zelf ook artiest. De ervaringen die hij zo opdoet, past hij toe in de keuzes die hij maakt voor zijn bedrijf. Tom Ketelaar van Greenhouse Talent verdiept zich in countrymuziek, om te zien hoe hij die livemarkt in Nederland kan vergroten en Dance Therapy Management kijkt actief naar mogelijkheden om de artiesten al het werk dat hun van het muziek maken afhoudt uit handen te nemen. Uiteindelijk gaat het immers maar om één ding: in dienst van de artiest diens potentie op verschillende vlakken optimaal faciliteren, zodat hij zo goed mogelijk kan presteren.