United loopt voorop in de industrie

vrijdag 22 september 2017 - 11:18

United is een fullservice-organisatie op het gebied van broadcastfaciliteiten. Het biedt uiteenlopende innovatieve en creatieve oplossingen voor media- en broadcastbedrijven. “We krijgen steeds meer te maken met internet first- en internet only-strategieën.”

Als technisch en creatief partner bij het ontwikkelen van tv-programma’s is United uit Hilversum van alle markten thuis. Of het nu gaat om programma’s met één of met dertig camera’s, operaties in het veld of in de studio, opnames of directe liveoplossingen, United heeft voor elk vraagstuk een oplossing. Het bedrijf werkt al jarenlang samen met klanten en partners in binnen- en buitenland.

Marco Jagtman, senior accountmanager bij United: “Steeds meer partijen kiezen voor streaming als publicatiemethode. Technologische ontwik-kelingen zorgen ervoor dat er vandaag de dag legio streamingoplossingen zijn, elk met hun eigen specificaties. Waar we voorheen slechts met enkele oplossingen hoefden te koppelen, moet je vandaag de dag met élke oplossing kunnen koppelen.” 

Guido van de Walle, business unit manager, vult aan: “We zijn met de industrie meegegroeid. Ruim tien jaar geleden vroegen partijen als Ziggo en KPN ons al om mee te denken over video on demand-activiteiten. Streaming was toen voor iedereen nieuw, nu is het onderdeel van onze corebusiness en zijn we een van de voorlopers in de industrie.”

Snelle workflow

Traditionele videoformats zijn al jaren aan verandering onderhevig. Lineair kijken wordt langzaam verdrongen door uiteenlopende on demand- en streamingdiensten. “Naast de realisatie van programma’s voor traditionele televisiekanalen krijgen wij steeds meer te maken met internet first- en internet only-strategieën.” zegt Van de Walle. “Hierbij zetten we niet alleen innovatieve productiemethodieken in, maar wordt ook een snelle workflow steeds belangrijker. Daar hebben we onze organisatie goed op ingericht. We doen dergelijke producties zowel voor commerciële als voor corporate partijen. Bij die laatste moet je bijvoorbeeld denken aan live webcasting voor AkzoNobel. “

Internationale top

Binnen de branche behoort United tot de internationale top. Jagtman: “In 2012 waren wij de eerste die in 4K een grootschalige meercamera-concertregistratie verzorgden van Muse. Daarna volgen snel andere grote namen als Beyoncé, Coldplay, U2, The Rolling Stones en ga zo maar door.” De naam die United opbouwde in de internationale markt, alsook de voortdurende investering in de nieuwste technieken zoals UHD en HDR, leverden weer nieuwe, spraakmakende klanten op.

“Wij zijn betrokken bij The Grand Tour van Amazon. Het bedrijf heeft voor ons gekozen vanwege onze specifieke kennis en hoge kwaliteit. Daarnaast werken we ook voor de internationale Ultra HD-zender Insight. En laten die nu ook voor streaming gekozen hebben”, aldus Van de Walle.

Vertrouwen

Waar liggen voor United de komende tijden de uitdagingen? Van de Walle: “De on demand-activiteiten worden steeds complexer, omdat er steeds meer platformen komen waarop content geconsumeerd wordt. Vooral de online only-omgevingen worden steeds belangrijker. Klanten verwachten een hoge standaard en wij willen die snel kunnen blijven leveren, men moet simpelweg op ons kunnen vertrouwen. Dat betekent dat we nog meer goede mensen aan ons moeten binden die overlappend met elkaar kunnen werken en die elkaar vertrouwen. Waar vroeger verschillende partijen verschillende disciplines uitvoerden of versnipperd werkten, zie je nu dat klanten toch liever met één partij in zee gaan. Onze ambitie is dan ook om een hub te zijn voor Europa en de rest van de wereld.”