Pathé Thuis: ‘de grootste bioscoop van Nederland’

vrijdag 22 september 2017 - 11:33

Streamingplatform Pathé Thuis heeft zich in Nederland een stevige en unieke positie verworven. De dienst groeit nog steeds. “De potentie om thuis een film te kijken is enorm.”

Onze propositie is heel helder, en dat is direct de kracht van onze dienst: er verschijnen ieder jaar tussen de drie- en de vierhonderd nieuwe films in de bioscopen, en die zijn binnen drie à vier maanden allemaal te zien bij Pathé Thuis”, vertelt managing director Thomas van de Weerd. “We bieden momenteel grofweg tweeduizend titels aan en alle nieuwe releases komen daar dus gaandeweg bij. Er is geen enkele andere dienst in Nederland die zo veel films en zo veel nieuwe titels aanbiedt als wij. Ik zeg weleens gekscherend: als je puur kijkt naar ‘eyeballs’, zijn wij de grootste bioscoop van Nederland.”

Complementaire dienst

De consument heeft momenteel veel keuze: Netflix, Videoland, Ziggo en KPN verleiden kijkers met uiteenlopende content, en er komen steeds meer aanbieders bij. Toch is Van de Weerd blij met deze concurrentie. “De introductie van Netflix in 2013 heeft bijgedragen aan onze groei. Netflix heeft bovendien een belangrijke rol gespeeld in de volwassenwording van videostreaming en het on demand kijken. Pathé Thuis is een complementaire dienst. Het filmaanbod bij bijvoorbeeld Netflix of Ziggo houdt simpelweg niet over. Voor de beste films moet je simpelweg bij Pathé Thuis zijn. De laatste twee jaar zijn we niet onder een groei van 50% gekomen. En er is nog steeds ruimte voor groei, De potentie om thuis een film te kijken is enorm. Gemiddeld gaat de helft van de Nederlanders ongeveer vier à vijf keer per jaar naar de bioscoop. Zij willen daarnaast af en toe een een film thuis zien die ze gemist hebben in de bioscoop. De andere helft, die nooit naar de bioscoop gaat, wil wel films thuis zien. Zij belanden ook bij Pathé Thuis.”

Per transactie betalen

Waar andere on demand streamingdiensten een abonnementsvorm hanteren, werkt Pathé Thuis met een afrekenmodel per transactie. Een bewuste keuze, aldus Van de Weerd. “Er is wel vraag naar een abonnementsvorm, maar momenteel is dat nog niet haalbaar. Dat zou simpelweg een te hoge abonnementsprijs betekenen, en dat is voor consumenten niet aantrekkelijk. Bovendien is het kijken van films thuis een impulsaankoop. Het afrekenen per keer past daar goed bij.”

De verhouding tussen films eenmalig kijken of aanschaffen ligt ongeveer op 85% om 15%. “Koopfilms zien we vooral bij exclusieve titels: films die wel te koop zijn maar nog niet te streamen. Daarnaast doen populaire kinderfilms het goed als aanschaf. Die willen kids steeds opnieuw zien.”

‘Always on’-strategie

Waar liggen de komende tijd de uitdagingen voor Pathé Thuis? Van de Weerd: “We moeten de consumenten nóg beter informeren. Door de krimpende dvd-markt lijkt de marketing voor home-entertainmentreleases compleet verdwenen. Pathé Thuis is in dat gat gedoken en bereikt door co-advertising samen met de distributeurs goede resultaten in onze ‘always on’-strategie: 52 weken per jaar belichten we via de radiozenders van Talpa en onze eigen onlinekanalen weke-lijks een film. Daarnaast willen we nog beter samenwerken met filmdistributeurs en operators om onze dienst en het enorme aanbod onder de aandacht te brengen. De grootste uitdaging zit hem echter in de tijd die er nu is tussen de bioscooprelease en de beschikbaarheid op Pathé Thuis. Dat consumenten drie à vier maanden op een film moeten wachten, is niet meer uit te leggen. Die termijn zal korter worden, en ik verwacht zelfs dat die uiteindelijk helemaal zal verdwijnen.”