HitsNL ligt op koers

vrijdag 22 september 2017 - 11:03

De in november 2015 gelanceerde streamingdienst HitsNL is zijn plek in het (streaming)medialandschap nog aan het vinden. De dienst heeft echter een unieke propositie en ligt daardoor al behoorlijk op koers.

De volledig Nederlandstalige streamingdienst HitsNL geeft gebruikers voor een vast bedrag van €3,99 per maand onbeperkt toegang tot een vrijwel compleet aanbod aan Nederlandstalig repertoire. HitsNL is een samenwerking tussen alle Nederlandse muziekmaatschappijen, die het Nederlandstalige repertoire in hun catalogus beschikbaar stellen voor deze dienst. Onder deze HitsNL-maatschappijen bevinden zich onder meer Universal Music, Cloud9Music, Berk Music, Dino Music, Cornelis Music, Heartselling en NRGY Music. HitsNL biedt dankzij deze constructie de grootste en meest complete Nederlandse muziekcatalogus, in elk genre. De propositie van de dienst is vrij uniek, er zijn wereldwijd maar weinig spelers die de focus houden op een relatief afgebakend aanbod.

“Hierdoor hebben we een erg trouwe en tevreden gebruikersgroep opgebouwd, die op de traditionele streamingplatforms niet altijd hun favoriete artiesten kunnen vinden in het immense internationale aanbod”, aldus initiatiefnemer Tom Peters. “Men is duidelijk tevreden, er is vrijwel geen verloop. De meeste mensen die zich aanmelden, blijven geabonneerd.”

Groeiend aantal gebruikers

Toch blijft het voor HitsNL zoeken naar de juiste manieren om gebruikers aan zich te binden. Dit omdat de liefhebber van Nederlandstalig repertoire van oudsher geen fervente streamer is. Het tij is echter snel aan het keren. “Wat dat betreft zijn we precies op het goede moment gestart”, aldus Peters. “Je ziet dat, zeker met het wegvallen van Blokker als retailkanaal voor fysiek product, de liefhebber van Nederlandstalig nog maar lastig aan cd’s komt. Men gaat dus op zoek naar andere manieren om naar muziek te luisteren, en dus groeit het aantal gebruikers. Uiteraard niet zo snel als wij zouden willen, maar dat gaat het nooit. Toen we van start gingen, hebben we een periode van vijf à zes jaar uitgetrokken om deze dienst succesvol te maken. We zijn in feite pas net begonnen; het gebruik van streamingdiensten is zich nog steeds rap aan het doorontwikkelen. Als je alle economische modellen toepast op de groei die HitsNL doormaakt, liggen we zeker op schema.”

Zichtbaarheid verhogen

Voor de komende periode ligt de focus op het verhogen van de naamsbekendheid. Daarvoor wordt van meet af aan ook geleund op Nederlandstalige artiesten, die hun achterban moeten wijzen op de dienst. “Het zijn spannende tijden, omdat we allemaal nog aan het uitvinden zijn hoe we het beste die achterban kunnen bereiken – en dat verschilt werkelijk per artiest. De meeste artiesten hebben HitsNL op hun site staan, maar je merkt dat de fans toch vooral op sociale media zitten. Dus moet je hen daar bereiken. De afgelopen maanden zijn we daar actiever op gaan zitten. We hebben Colin Heikens, voorheen van het duo Mike & Colin, in dienst genomen om onder meer op dit vlak stappen te maken. Door zijn achtergrond kent hij de meeste artiesten persoonlijk, en dat werk erg fijn. Het werpt zijn vruchten af. Ondertussen hebben we stappen gemaakt door HitsNL in het systeem van Sonos te integreren, waardoor Sonos-gebruikers heel eenvoudig HitsNL kunnen toevoegen. Ook rollen we de komende tijd marketingacties uit met supermarkten in delen van het land waar zich veel liefhebbers van Nederlandstalig product bevinden; hierbij kunnen klanten sparen voor drie maanden gratis gebruik van HitsNL. Die acties gaan – verspreid over de diverse regio’s – in totaal twaalf maanden lang lopen. Daar verwachten we heel veel van. Ook zijn we in gesprek met diverse grote landelijke partijen, waarmee we samen stappen hopen te gaan maken. Het product heeft zichzelf inmiddels bewezen en de gebruikers zijn enthousiast. Op dit platform kunnen liefhebbers van Nederlandstalig zonder moeite datgene vinden waarnaar ze op zoek zijn, en kunnen wij de zichtbaarheid van Nederlandstalige artiesten op streaminggebied verhogen.”