Film1: ‘Bij ons zit je op de eerste rij’

vrijdag 22 september 2017 - 12:14

Filmdienst Film1 bestaat inmiddels zeventien jaar. Nadat eind 2016 de nieuwe huisstijl is gelanceerd, staan de komende maanden in het teken van innovatie, acquisitie en het behouden van de sterke marktpositie.

Van recente bioscoopreleases tot films van Nederlandse bodem, Film1 heeft het allemaal. Consumenten hebben toegang tot vier lineaire film-kanalen, te weten Film1 Premiere, Film1 Action, Film1 Drama en Film1 Family. De filmservice van Film1 is beschikbaar via 21 operators en IPTV-providers, en is on demand te bekijken via het menu van de providers. Met een abonnement op Film1 kunnen consumenten daarnaast gratis het aanbod bekijken via pc, Mac, laptop, PlayStation, iPad, iPhone, Android-smartphone of -tablet én via Android-tv. Met de Film1-app voor smartphone of tablet kunnen klanten streamen naar een televisie via AirPlay of Chromecast.

Oscar Kales, director operations bij Film1: “Het succes van Film1 is eenvoudig te verklaren. Wij bekleden een unieke positie. Wij hebben de beste films en de nieuwste films voor een vast bedrag per maand. Het kijken van series heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen maar je hoort toch vaak: Netflix en HBO hebben weliswaar goede series, maar oude films. Filmliefhebbers moeten bij Film1 zijn. Wij hebben 90% van alle grote films.”

Blockbusters

Film1 start na de zomer met een on demand-tv-zender. Het nieuwe kanaal komt op de plaats van de Sundance-zender. Film1 wil op deze manier tegemoetkomen aan het veranderende kijkgedrag van de consument. Yigal van Gelderen, marketingmanager Film1: “Persoonlijk was ik groot fan van de kleinere indiefilms op het Sundance-kanaal, maar het grote publiek wil toch liever de nieuwste, grootste blockbusters en beste Nederlandse films zien. Wij luisteren voortdurend naar de consument en richten daar ons aanbod op in. En de parels van Sundance blijven we natuurlijk behouden.”

Kales: “We hebben te maken met veranderend kijkgedrag. De jongere doelgroep kijkt wanneer hij wil en wil direct toegang tot content. Waar onze onlineomgeving voorheen een gidsfunctie had, wordt deze nu hoofdzakelijk gebruikt om films te kijken.”

Toch blijft Film1 tegelijkertijd de lineaire programmering van zijn zenders behouden. Kales: “Die twee bestaan prima naast elkaar. Soms willen mensen gewoon lekker zappen. Bovendien kun je nog eens verrast worden door een film die je anders, via on demand, niet zo snel zou hebben gekozen.”

Chatbox

De komende maanden zal Film1 flink van zich laten horen. Van Gelderen: “In de maanden oktober en november voeren we een above the line-campagne die we via verschillende kanalen gaan inzetten. Op deze manier brengen we onze unieke positie nog meer onder de aandacht. We willen de beleving van het film kijken nog beter voor het voetlicht brengen.”

Kales vult aan: “We zijn voortdurend bezig met innovatie. Hoe kunnen we ons aanbod beter en de ervaring gestroomlijnder maken? De customer journey moet nog soepeler. Verder zijn we aan het kijken naar een mogelijkheid om via een chatbox direct te praten met onze Film1-klanten zodat we hun in de toekomst kunnen adviseren over nieuwe films. Tenslotte is het aan ons om ons verhaal voortdurend goed uit te leggen. Nederland is een uniek land. Er is zo veel on demand-content waaruit mensen kunnen kiezen. Maar iedereen houdt van het kijken naar films, en dan zit je bij Film1 simpelweg op de eerste rij.”