Sterren NL: ‘Wij willen Nederlandstalige artiesten cultiveren’

vrijdag 15 september 2017 - 13:57

Binnen de publieke omroep neemt het Sterren NL-platform van AVROTROS een unieke positie in. Het is de enige plek waar Nederlandstalig product in de breedte de volledige aandacht krijgt. Sterren NL wil ervoor zorgen dat het Nederlandstalige en volkse repertoire ook in de toekomst een gezond genre blijft.

Sinds de start van het digitale thema-kanaal in 2006 – toen nog onder de naam Sterren.nl – is het Sterren NL-platform zich continu blijven ontwikkelen. De huidige vorm is een 24 uur per dag te beluisteren radiozender die via de (in 2016 geïntroduceerde) app te beluisteren is; dit kan via de NPO Player, via een online stream en via DAB+. Op televisie wordt wekelijks de Sterren NL Top 20 uitgezonden, ’s lands langstlopende Nederlandstalige hitlijst, en wordt het Sterren NL-merk gekoppeld aan de uitzendingen van het Muziekfeest op het Plein. “Daarnaast zijn we als platform op social en streaming media en online ook steeds prominenter aanwezig”, vertelt Daniël Dekker, hoofdredacteur van Sterren NL. “Het medialandschap verandert in hoog tempo, we willen ons daar manifesteren waar de doelgroep zich bevindt. Het is voortdurend zoeken naar de beste weg.”

Meerwaarde bieden

Die weg lijkt met de gelanceerde app voor een deel gevonden. Het aantal gebruikers stemt Dekker tevreden. “Al is het ook daar zoeken geweest naar hoe de gebruiker met zo’n app omgaat”, aldus de hoofdredacteur. “Als platform hebben we onze nek uitgestoken door heel rigoureus te kiezen voor een mobiel platform als een app. Er was nog geen enkel ander platform dat de stap op die manier had gezet. Dus ook het gebruikersgedrag hebben we het afgelopen jaar moeten leren. Zo hadden we plannen voor visual radio, maar het blijkt dat gebruikers via de app toch vooral luisteren en hem niet gebruiken om langdurig te kijken. En een volwaardig tv-kanaal in de app is volgens de mediawet simpelweg niet toe-gestaan.”

Voor het langere kijkgedrag is Sterren NL op YouTube aanwezig, waar het een eigen kanaal met bijna 40.000 abonnees heeft. Daarop staan videoclips van de artiesten die in de Sterren NL Top 20 staan, maar ook veel eigen content: niet alleen optredens van artiesten op eigen events, maar ook backstagebeelden, vlogs, interviews en archiefmateriaal. “Het aantal YouTube-abonnees is in een jaar tijd bijna verdubbeld, daar zijn we heel tevreden mee. Ook hier zijn we goed aan het nadenken hoe we zo’n kanaal het meest effectief kunnen inzetten. Ons archief is gevuld met unieke content, vaak ook historisch. Het gaat om onze muziekcultuur, die iedereen straks online kan zien.”

Sterren NL werkt hard aan de ambitie om op alle relevante digitale kanalen waar de fans zich bevinden een forse groei te realiseren, en die fans te bedienen met content die zij waarderen. “We bekijken continu waar we de kijkers écht meerwaarde kunnenbieden en hoe kunnen we dit repertoire op de best mogelijke manier van dienst kunnen zijn. Daarvoor denken we breder dan enkel de traditionele distributiekanalen; online biedt daarbij erg veel kansen voor onze oudere en jongere doelgroep. Zo kijken we ook naar onze aanwezigheid op bijvoorbeeld Facebook, waar we inmiddels ruim 75.000 followers hebben en waar daadwerkelijk interactie met de doelgroep plaatsvindt.”

Nieuw talent

Dekker is er trots op dat Sterren NL al jaren een baken voor Nederlandstalig werk is binnen de publieke omroep. Al blijft het daarbinnen hard werken om dat bestaansrecht over te brengen. “En dat geldt niet alleen voor ons, daar heeft eigenlijk iedereen wel mee te maken die ‘iets’ met Nederlandstalige muziek doet. Jannes vult het GelreDome, Guus Meeuwis vult jaar in jaar uit het Philips Stadion, de Toppers spelen steeds weer de ArenA vol. Dat zijn slechts een handvol van de grootste voorbeelden waaruit blijkt dat Nederlandstalig leeft. Op het moment dat het belang daarvan in de breedte – op radio, televisie en online, in kranten en andere (digitale) media – nog steeds niet overal erkend wordt, loop je de kans dat een succesvol genre wordt uitgehold. Vooropgesteld: het gaat hartstikke goed met het Nederlandse lied. Het is echter van belang dat dit ook op de lange termijn zo blijft. Er is gelukkig veel nieuw talent. André Hazes is momenteel het beste voorbeeld, maar ook Tino Martin staat steeds meer op de kaart – die speelde onlangs in een volle Ziggo Dome. Maar helaas is ook veel talent nog weinig zichtbaar en vooral hoorbaar. En dan bedoel ik met name bij het grote publiek.”

Uitlichten, archiveren en promoten

Het is dus van belang om de perceptie van wat er nu precies gebeurt op het gebied van Nederlandstalig repertoire op brede schaal aan te pakken. Dekker noemt een programma als De Beste Zangers, waarin artiesten uit verschillende Nederlands(talig)e genres elkaars werk zingen, als een goed voorbeeld van hoe je een breed publiek bekender maakt met de verschillende stromingen.

“Ik pleit al jaren voor meer Nederlandstalige muziek op radio en tv, en dat is een goed voorbeeld dat werkt. Met Sterren NL en het archief waarover we beschikken hebben we ons altijd opgeworpen als bewakers van de schatkamer van de Nederlandse muziek. Het doel is altijd geweest om dit specifieke onderdeel van de Nederlandstalige volkscultuur uit te lichten, te archiveren en te promoten. In september presenteren we dan ook weer onze Nationale Top 100, de lijst met Nederlandstalige nummers waarvan wij vinden dat die thuishoren in het collectieve geheugen van heel Nederland. Onze taak gaat echter verder dan alleen het bewaken van de schatkamer, we moeten die ook blijven aanvullen. Dat doen we al door talent waar wij in geloven te ondersteunen en extra aandacht te geven, maar we kunnen daarin nog extra stappen maken.”

“Met de app hebben we een voortrekkersrol gekozen, en Sterren NL heeft de ambitie om die rol ook actiever in te nemen in de samenwerking en gesprekken met artiesten, labels, managers, evenementorganisatoren en andere partijen in de Nederlandstalige muziekbranche. Wij kunnen in de ontwikkeling van nieuw talent een spil zijn, wellicht zijn we daarin de afgelopen jaren iets te bescheiden geweest. Sterren NL wil Nederlandstalige artiesten cultiveren, en dat kunnen (en willen) we natuurlijk niet alleen. Daarvoor hebben we alle belanghebbenden in de branche nodig, we moeten gezamenlijk de Nederlandse muziekbranche (digitaal) door blijven ontwikkelen. De komende tijd zijn we in ieder geval weer meerdere malen zichtbaar aanwezig. Uiteraard op Buma NL, maar ook houden we in september weer een Sterren NL Weekendborrel XXL met barbecue, gelijktijdig met de Open Studio Dagen in Hilversum. Daar nodigen we iedereen voor uit die in de branche werkzaam is.”