Replifact Media: ‘De cd behoudt zijn bestaansrecht’

donderdag 14 september 2017 - 15:28

Hoewel streaming volgens velen de toekomst heeft, is fysiek product nog altijd springlevend en geldt voor veel artiesten (en consumenten) dat een release pas ‘echt’ is als je deze ook kunt vasthouden. Replifact Media is als onafhankelijke cd- en dvd-perserij verantwoordelijk voor een groot deel van het fysieke product dat Nederlands(talig)e artiesten uitbrengen.

Replifact Media is sinds 2000 actief op de markt van cd- en dvd-productie. Het bedrijf is een van de grootste producenten van cd’s en dvd’s in Nederland, met zes productielijnen voor cd’s en twee voor dvd’s. Replifact Media verzorgt zelf de glass mastering, beschikt over verschillende bedrukkingslijnen (offset en zeefdruk) en heeft een machine-park aan verpakkingsfaciliteiten staan.

“We bieden het complete pakket, hebben volledige controle over het productieproces en nemen daarmee in de Benelux een vrij unieke positie in”, aldus salesmanager Jacqueline Schlappi. “Wij kunnen door de manier waarop wij nu werken in hoge volumes produceren voor de grotere partijen, maar zijn net zo toegankelijk voor kleinere labels of onafhankelijke producties. We persen al vanaf 250 stuks.”

Licht stijgende cd-verkoop

In tijden waarin muziekdistributie steeds verder digitaliseert, blijft er behoefte aan fysieke dragers, zo merkt Replifact Media. “Ik zou bijna willen zeggen dat juist nu blijkt dat die behoefte blijft bestaan”, aldus Schlappi. “Na een aantal jaren van dalende fysieke verkoop zien we sinds vorig jaar een stabilisatie en zelfs weer een licht stijgende cd-verkoop. Er blijft een ontegenzeggelijke behoefte aan goed verzorgd fysiek product dat liefhebbers van verschillende muziekgenres nog graag afnemen bij optredens of op andere momenten. Als artiesten de cd’s met spoed nodig hebben, dan komen ze die regelmatig zelf ophalen bij ons in Bladel. Maar we kunnen er ook voor zorgen dat cd’s op locatie worden afgeleverd, zodat ze direct bij het optreden kunnen worden verkocht. Wij krijgen steeds meer orders specifiek voor dit doel. Voor artiesten is die verkoop na een optreden ook zeer interessant, omdat zij op die manier rechtstreeks contact hebben met hun fans en hun achterban. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat de cd nog lange tijd zijn bestaansrecht zal blijven houden.”

Trots op het eindproduct

Schlappi plaatst wel een kanttekening: het product moet voor de consument een overduidelijke meerwaarde blijven houden. “Gek genoeg lijkt het daadwerkelijk produceren van een cd of dvd soms bijzaak, na alle tijd en energie die men in de opname heeft gestoken. Terwijl je juist met mooi drukwerk, bijvoorbeeld met een hardcover, speciale papiersoorten of met spotlak, een echt mooi product kan bieden. Muziek is emotie en dat zou je – zo vinden wij – ook visueel optimaal moeten willen uitdragen. Wij hebben alle mogelijkheden daartoe in huis. Naast het daadwerkelijk persen van de schijfjes is mooi en betaalbaar drukwerk onze specialiteit. We nemen dan ook graag de tijd om met klanten om de tafel te gaan en te bespreken wat zij met hun muziek willen uitdragen, zodat wij daarbij de best mogelijke verpakking kunnen bieden. Wij zijn regelmatig net zo trots op het eindproduct als de artiest of de platenmaatschappij die het gaat uitbrengen.”

Schlappi vervolgt: “De lijnen zijn kort bij Replifact Media, we schakelen snel met onze klanten en houden heel erg van het menselijk contact dat bij ons vak komt kijken. We nemen graag de tijd om gezamenlijk tot de mooiste producten te komen en willen iedereen dan ook van harte uitnodigen om eens een kijkje te komen nemen. We zijn een van de weinige plekken in de Benelux waar je het volledige productieproces van een cd of dvd nog met eigen ogen kunt aanschouwen.”