NRGY Music toont de kracht van een label

donderdag 14 september 2017 - 16:52

Veel artiesten proberen anno 2017 op eigen kracht een carrière op te zetten. Vaak struikelen ze echter op het moment dat er een professionaliseringsslag wordt verwacht of een volgende stap moet worden gezet. Op die momenten toont zich nog altijd de meerwaarde van een label, zo stelt NRGY Music-directeur Tom Peters.

Tom Peters draait al decennia mee in de Nederlandstalige muziekwereld en heeft met het in 2005 gestarte NRGY Music een platenlabel in de markt gezet waarop Nederlandse artiesten uit de volle muzikale breedte een plek hebben. Belangrijke releases voor dit najaar zijn het nieuwe album van Rein Mercha, de cd en dvd van Toppers In Concert 2017 en een nieuw album van voormalig Holland’s Got Talent-winnaar Martin Hurkens. “Zijn uitvoering van You Raise Me Up is werkelijk ontploft in China”, vertelt Peters. “Het is meer dan 12 miljoen keer bekeken op allerlei lokale YouTube-varianten en hij is er al meerdere malen op tournee geweest. Dat album is dus eigenlijk een vreemde eend in onze catalogus, omdat we er in eerste instantie mee voldoen aan een internationale vraag. Het toont echter goed aan hoe wij als label zo’n artiest kunnen helpen om de juiste volgende stappen te zetten.”

Langdurige samenwerkingen

Diverse artiesten erkennen dat ook en gaan langdurige samenwerkingen aan met NRGY Music, zoals Danny Froger, Frank van Etten, Mike Peterson, Samantha Steenwijk en Marco de Hollander. Peters: “Met Marco hebben we net weer de samenwerking verlengd. Hij is een goed voorbeeld van een artiest wiens muziek in de landelijke media structureel wordt genegeerd, maar die door vanuit zijn eigen kracht te werken toch al jaren succesvol meedraait. NRGY Music is een van de partijen die hem daarbij helpt. We zijn ook erg trots op het feit dat Wesly Bronkhorst er recent voor heeft gekozen een samenwerking met NRGY Music aan te gaan, omdat hij zijn carrière verder wil uitbouwen en een partner heeft gezocht om hem daarin te ondersteunen.”

Laten zien wat je doet

Genoemde voorbeelden zijn tekenend voor de veranderde rol die een platenmaatschappij speelt. “We zijn in feite een marketing- en promotiebureau voor de artiest, dat niet alleen een belangrijke stempel drukt op de repertoirekeuze, maar ook op de profilering in de media, richting boekers enzovoort. Hoewel inhoudelijk totaal anders, is een label als Top Notch een heel goed voorbeeld van de rol die een label voor de artiesten moet innemen. Daar kunnen wij als hele markt veel van leren. Voor ons bij NRGY geldt dat we heel actief inzetten op sociale media en ook actief overleg hebben met de artiesten, om zo het optimale te bereiken. Een van onze credo’s daarbij is dat je moet laten zien wat je doet.

Veel artiesten plaatsen filmpjes vanuit de auto, als ze onderweg zijn naar een optreden. Dat is echter preken voor eigen parochie. Als je beelden van dat optreden zelf plaatst, met een publiek dat uit zijn dak gaat – dáár win je nieuw publiek mee. Wij begeleiden artiesten in dat traject, en dat is echt maatwerk. Wat voor Marco de Hollander werkt, hoeft niet voor Mike Peterson of Rein Mercha te werken. Weer andere artiesten weten goed op eigen kracht de traditionele media te halen, maar zijn minder sterk online. Je bent door jarenlange ervaring en kennis als label een steunpilaar op precies die plekken waar men het nodig heeft. Dát is de kracht die een label nog altijd heeft.”