Dino Music verwacht een grote groei op streamingplatforms

donderdag 14 september 2017 - 15:58

Sinds de herstart, vier jaar geleden, focust Dino Music zich op kwaliteit en het intensief samenwerken met een relatief kleine groep artiesten. En dat werpt zijn vruchten af. Zo heeft het label met André Hazes een van de belangrijkste jonge Nederlandstalige artiesten in huis.

Er zijn genoeg labels die liever kiezen voor kwantiteit. Dat is hun keuze. Wij hebben bewust gekozen om de muziek van onze artiesten de aandacht te geven die ze verdient, en daar voelen wij ons heel goed bij”, zo stelt Floris Janssen, general manager van 8ball Music, waar Dino onderdeel van is. Op deze manier kan Dino Music bouwen aan carrières, zonder dat releases of artiesten tussen wal en schip vallen. Voor dit najaar gaat de aandacht uit naar nieuw werk van onder meer Thomas Berge, Yves Berendse, Antje Monteiro, Jeroen van der Boom en Wolter Kroes. “We zijn daarnaast heel mooie plannen aan het maken met Frans Duijts. En uiteraard hebben we ook nog veel gepland staan rond Wijzer, het nummer 1-album van André Hazes. Zo is er de nieuwe single Wie Kan Mij Vertellen… – met een geweldige videoclip – en zijn er de concerten in Ahoy in oktober.”

Voortrekkersrol

André Hazes is in relatief korte tijd uitgegroeid tot een populair en serieus genomen artiest. Dino Music heeft daar actief aan bijgedragen door actief mee te denken over repertoirekeuze en veel aandacht te schenken aan het artwork en de videoclips. Hazes is een artiest van wie nog behoorlijke aantallen fysiek product worden verkocht. Volgens Janssen is dat echter niet maatgevend voor het Nederlandstalige segment. “Met een album als Wijzer kun je inderdaad nog cd’s verkopen. Maar over het algemeen zie je, ook in dit genre, dat de verkoopaantallen snel dalen. Dat heeft deels te maken met het dalend aantal verkooppunten, maar zo langzamerhand zie je ook dat fans overstappen naar streaming. Zeker de jongere fan van het Hollandse lied is volop digitaal actief. André Hazes heeft hierin een voortrekkersrol. De streamingcijfers van zijn hit Leef zijn bijvoorbeeld ruim een jaar na de release nog altijd torenhoog. Maar hij is in het genre nog een uitzondering, er is echt nog wel een weg te gaan. Wij verwachten de komende jaren daarom nog een grote groei op streamingplatforms als Spotify en HitsNL.”

Verder blijven bouwen

Die digitale kanalen worden veelal aangejaagd door social media. Dino Music zag dat al in een vroeg stadium in en heeft er dan ook van meet af aan actief meegewerkt. Anno 2017 is het belangrijker dan ooit tevoren, aldus Janssen. “Social is niet meer weg te denken. Sterker nog, ik vind echt dat je zonder strategie voor social media anno 2017 niet serieus genomen kunt worden. Iedere artiest bewandelt op dat vlak een heel eigen pad, omdat het op maat moet zijn voor zijn of haar publiek. We bouwen dan ook samen met hen aan een digitale en social strategie, waarvoor we een fulltime onlinemanager in dienst hebben. De strategie focust zich niet alleen op het delen van nieuwtjes, video’s en muziek, maar ook op groei van bereik en engagement van de fanbase. Dat kan organisch, maar ook door middel van betaalde campagnes. De data die we via de platforms binnenkrijgen geven ook een goede inkijk in de opbouw van de fanbase en wie/wat ze verder leuk vinden op Facebook of Instagram. Dat is heel waardevol voor het verder bouwen met onze artiesten.”

Al verder bouwend maakt ‘het nieuwe Dino Music’ zich op voor zijn eerste lustrum, een moment dat men niet onopgemerkt voorbij zal laten gaan. Janssen: “Het is in deze tijd echt bijzonder om als onafhankelijke muziekmaatschappij een succesvol label op te zetten. We gaan zeker iets doen! Maar wat, dat zeggen we lekker nog niet!”