Cornelis Music druk met data

vrijdag 15 september 2017 - 14:13

Toen Robby Langendorff en Bob Vos in oktober 2013 Cornelis Music startten, waren sociale media en streamingdiensten nog lang niet zo van belang als een kleine vier jaar later. Nu zijn ze essentieel voor de positionering van de artiesten uit de Cornelis Music-stal.

Robby Langendorff en Bob Vos bundelen binnen Cornelis Music het beste van twee werelden. Beiden draaien zelf al lange tijd mee en hebben de kennis en expertise van ‘de oude entertainmentbranche’ in huis, die ze als klein en dedicated team vlekkeloos kunnen implementeren in de snel veranderde entertainmentbranche van dit moment. “Het gaat nu erg snel”, aldus Bob Vos. “Fysiek product wordt ook voor Nederlandstalige artiesten steeds lastiger aan de man te brengen. Dat heeft meerdere oorzaken, maar een belangrijke is dat er steeds minder retailers zijn om het product te kunnen verkopen. Daar staat tegenover dat we nu toch echt wel de omslag naar het digitale domein zien. Daar liggen voor ons veel kansen, en daar zitten we dus bovenop.”

Bewegen met de doelgroep

Vos geeft aan dat het digitale domein en met name alle data die daarbij vrijkomt een onuitputtelijke schatkamer is. “Waarbij het van groot belang is om in de volle breedte aanwezig te zijn. Dat gaat verder dan zorgen dat muziek bij streamingdiensten beschikbaar is. Je moet meebewegen met de doelgroep van een artiest of product, dus werken met Google, YouTube, Facebook, Instagram, Twitter, WhatsApp en muziekherkenningsdienst Shazam. Iedere artiest zou een eigen Shazam-account moeten hebben, zodat mensen direct meer te weten kunnen komen over de gevonden artiest. Al deze platformen  gebruiken we dagelijks  en dat is binnen onze benadering  essentieel. Door extra aandacht te geven aan ons YouTube-kanaal hebben we in korte tijd meer dan 10 miljoen views gegenereerd en krijgen we veel meer informatie over de fans van onze artiesten. Wij kunnen met de data die daaruit voortkomen precies zien welke artiesten leven bij het publiek. Het werk is hier per artiest veel specifieker door geworden, want de verschillende doelgroepen bewegen zich op verschillende platformen. Het interpreteren van de data waarover je kunt beschikken  is arbeidsintensief. Het werk is er zeker niet makkelijker op geworden, maar wel veel leuker!”

Direct inspelen

Als voorbeeld van deze verschillende benaderingen noemt Vos de uitzendingen van Beste Zangers en Muziekfeest Op Het Plein, waarvan Cornelis Music de compilaties en individuele tracks uitbrengt. “Een fantastische samenwerking, maar ook een waarmee je een heel specifiek publiek bedient, dat live reageert via social media. Daar moet je direct op inspelen en dat materiaal moet direct onder de aandacht worden gebracht. Met artiesten als John West of Willem Barth bouw je op een heel andere manier en zet je lijnen uit voor de lange termijn. In zulke gevallen kijk je heel erg naar de hoeveelheid volgers, de leeftijd, wat ze wel of niet liken en welke sociale media ze gebruiken. Een goed voorbeeld is John West die in het afgelopen jaar op Spotify, Deezer, HitsNL, Youtube, Facebook en Instagram enorm is gegroeid door enorm actief te zijn op alle platformen. Met Willem Barth zetten we een ander social media-plan uit, en je ziet dat we daar in korte tijd het aantal likes hebben kunnen verdubbelen. We werken dus steeds op relatief kleine schaal, maar daarbinnen zetten we grote stappen. Het feit dat je zelf directe invloed hebt en op bepaalde ontwikkelingen kunt sturen, is voor ons een fantastische ontwikkeling.”