Achtergrond: Thunderdome will never die!

woensdag 09 augustus 2017 - 09:50

Vijf jaar na de afscheidseditie maakt Thunderdome een comeback. Op Mysteryland krijgt het legendarische hardcore-evenement een eigen podium, als opmaat voor de 25-jarige jubileumeditie op 28 oktober. “Thunderdome is altijd blijven leven.”

Bijna vijf jaar na de afscheidseditie Thunderdome XX: The Final Exam in de Amsterdamse Rai keert het legendarische hardcore-evenement terug. Tijdens Mysteryland (zaterdag 26 en zondag 27 augustus) krijgt het instituut opnieuw een eigen podium op het festival, dat net als Thunderdome onderdeel is van ID&T.

Op zaterdag is er hedendaagse hardcore te horen met optredens van onder anderen Anime, Nosferatu en Promo, op zondag is het tijd voor de classics en zijn er shows van onder meer Buzz Fuzz, Gizmo en Dano. Op beide dagen staat The Wizard, het karakteristieke logo van het hardcore-instituut, centraal.

Gabberinstituut
De banden tussen de twee evenementen gaan terug tot 1994, toen Thunderdome ook een podium had op de tweede editie van het festival. In de jaren die volgden, was het gabberinstituut elke keer host van de grootste tent op het terrein. In 1998 was de laatste keer dat Thunderdome een eigen stage had. In de jaren daarna werd dat een pop-uppodium, de speciale Tunnel of Terror of een Black Box.

Dat Thunderdome vijf jaar na het laatste evenement een comeback kan maken, komt niet helemaal als een verrassing voor projectmanager Francois Maas: “Bij mij is het gevoel nooit verdwenen, Thunderdome is een deel van mijn leven, ook na de laatste editie in 2012. De keuze werd toen binnen ID&T gemaakt om het evenement te beëindigen. Dat was in de tijd dat ID&T werd overgenomen door het Amerikaanse SFX. Men vond toen dat Thunderdome niet in de portefeuille paste. Dan maak je nog een mooie laatste editie, zodat iedereen met goede herinneringen naar huis gaat en het feest positief in je gedachten gegrift staat. Daarna is het concept op de plank komen te liggen. Ik was lange tijd de enige binnen het bedrijf die er nog in geloofde.”

Legendarische status
Concurrenten als Masters Of Hardcore en Dominator vulden het zo gevallen gat op. Maas merkte in de jaren die volgden dat mensen in de scene over Thunderdome bleven spreken. Maas: “Dat is een goed teken, dat betekent dat je iets moois hebt neergezet. En dat is allemaal voortgevloeid uit dat eerste feest, 25 jaar geleden. De hele hedendaagse hardcorescene haalt inspiratie uit die feesten. Het hoort bij de Nederlandse cultuur, de meest toonaangevende dj’s komen uit Nederland. Veel gabberfeesten waren lokale evenementen, Thunderdome was direct landelijk, en ging vervolgens de grens over, tot aan Zwitserland, Duitsland en Italië aan toe. Veel mensen zijn opgegroeid met de feesten. Thunderdome kreeg een legendarische status. In de jaren negentig luisterden ook zó veel mensen naar de muziek.”

The Wizard
Hoe sterk het merk is, blijkt ook uit de merchandise met het klassieke logo van The Wizard. Dat wordt massaal nagemaakt, bij uitblijven van nieuwe producten. Daarop besloot ID&T toch een nieuwe lijn met kleding en cd’s uit te brengen. De producten waren direct uitverkocht. Maas: “Het merk leeft nog, Thunderdome is altijd blijven leven. Ook al waren de echte Thunderdomefeesten afgelopen, je kwam het logo continu tegen op andere feesten. The Wizard (het logo van Thunderdome) staat voor veel mensen gelijk aan hardcore. Dat maakt het logo ook zo krachtig. Inmiddels lopen er 1800 mensen rond op deze planeet met dat logo op hun lichaam getatoeëerd, inclusief ik zelf. Die interesse zorgde ervoor dat ik ging kijken wat ik met Thunderdome kon doen, en hoe ik dat zou opzetten.”

Dat resulteerde in december 2015 in een fandag in de Melkweg te Amsterdam: de Die Hard Day. De avond trok 1600 bezoekers. Na het succes van die eerste editie volgde een tweede, die 2100 bezoekers op de been bracht. Maas: “Die fandagen organiseerde ik voor de liefhebbers. Dat leverde veel waardering op. Ik merkte dat de hardcorescene de Thunderdomefeesten miste. De roep om een nieuwe editie van Thunderdome werd steeds groter, er kwamen nieuwe mensen in de scene die ook wel een keer naar zo’n feest wilden.”

Groei
Als bezoeker van festivals in het genre als Dominator en Masters Of Hardcore zag Maas ook dat de doelgroep weer groeide. Vorig jaar wist hij zeker dat er een nieuwe editie van Thunderdome moest komen, nadat hij zag dat Dominator met 55.000 bezoekers uitverkocht was en elk jaar groeiende bezoekersaantallen noteerde. Ook de edities van Masters Of Harcore bleef voldoende publiek trekken. Francois Maas: “Er is weer groei, zowel onder jong als oud. Daarmee komt ook de behoefte aan een nieuw Thunderdome-evenement.”

25-jarig jubileum
Naast het eigen podium op Mysteryland komt er daarom een nieuw, eigen Thunderdome festival. Het 25-jarig jubileum wordt op 28 oktober gevierd op de plek waar het in 1992 de allereerste editie van Thunderdome plaatsvond, toen georganiseerd door Irfan van Ewijk, Duncan Stutterheim en Theo Lelie, de drie oprichters van ID&T. In de Jaarbeurs in Utrecht keert het instituut terug met een nieuw festival onder de naam Thunderdome: 25 Years of Hardcore. De respons bij de aankondiging in februari was enorm. Het evenement is inmiddels uitverkocht. Op Ticketswap zoeken duizenden mensen een kaartje.

Francois Maas: “Er is veel veranderd in de bedrijfsvoering, er zijn veel nieuwe mensen bijgekomen en die vinden Thunderdome een te gek merk, ook de jongeren die het nooit zelf meegemaakt hebben. Die waren zes jaar oud toen Thunderdome heel populair was, zijn nu begin twintig en kunnen nu naar het festival. We hebben vrijwel de gehele Jaarbeurs tot onze beschikking!”