Special Stage & Rigging: innoveren én groots uitpakken

dinsdag 13 juni 2017 - 11:05

Met enkel een goed podium en een bandje red je het als festival of event tegenwoordig niet meer. Bezoekers verwachten een totaalbeleving, met alles erop en eraan. Tegelijkertijd dalen de budgetten en moet er dus slimmer gewerkt worden. Dat betekent een markt vol uitdagingen, het maken van efficiëntieslagen en – als het budget het wél toelaat – shows en evenementen die steeds groter en spectaculairder worden.

Aan de groei van de festivals lijkt na jaren dan echt een einde te zijn gekomen. Of anders gezegd: de populariteit van festivals is nog steeds ongekend hoog, maar het aantal festivals groeit voor het eerst sinds tijden niet meer. Bestuurslid Ruben Brouwer van de Vereniging van Evenementenmakers (VVEM) lichtte dit onlangs toe in een uitzending van Nieuwsuur. Er is weliswaar een kleine toename in het aantal muziekfestivals, maar het totale aantal festivals stagneert. Als je puur kijkt naar de bezoekersaantallen van de betaalde muziekfestivals, ziet de top-5 er als volgt uit: Lowlands (165.000), Zwarte Cross (150.000), Pinkpop (140.000), Concert at Sea (80.000) en Elastiek (80.000).

Special events
Een andere verschuiving zien we bij de zogenoemde ‘special events’. Dit zijn eenmalige, bijzondere evenementen die enerzijds een specifieke happening kleur geven en anderzijds het imago van een stad of regio bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan het Glazen Huis van 3FM, de intocht van Sinterklaas of grote sportevenementen zoals het WK Hockey in Den Haag, wielerrondes als de Tour de France of de Giro en de Volvo Ocean Race. Jaarlijks vinden er zo’n 25 special events plaats, volgens NRIT Media. Hier liggen dus veel mogelijkheden voor partijen die werkzaam zijn in de stage- en rigging-branche, aangezien de verwachting is dat dit type evenementen nog verder zal toenemen.

Vernieuwend materiaal
Een aantal van de partijen die in deze special de revue passeren, werkt al jaren voor bovengenoemde evenementen. Klanten behouden en relaties onderhouden is hierbij van groot belang. Maar dat alleen is niet genoeg. De Nederlandse bedrijven blijken prima innovators te zijn, die hun materiaal aanpassen, doorontwikkelen en verbeteren. Zo werkt StageCo met stalen trussen die veel zwaardere lasten kunnen dragen en sneller te construeren zijn dan de traditionele steigerbouw. Coreworks heeft op zijn beurt weer een eigen concept bedacht: Coresteel. Het gaat hier om zwart gepoedercoate stalen trussen die goed te combineren zijn met Layher-steigermateriaal. Dit levert allerlei constructief-technische alsook visueel vernieuwende constructies op, die al succesvol zijn ingezet op evenementen als Kingsland, Paaspop en Red Bull Knock Out.

Een andere trend qua materiaal zien we in de beweging. Liften zijn in trek en worden meer en meer toegepast bij optredens en shows. Eddie Slotboom van StageCo: “Anderhalf jaar geleden zijn we afgestapt van hydraulische liftsystemen; die hebben plaatsgemaakt voor elektrische systemen. Beweging werkt heel goed voor het creëren van showeffecten, en met een elektrisch liftsysteem kunnen we veel nauwkeuriger werken.”

Sterke concurrentiepositie
Kennis delen, waar nodig expertise in huis halen, samen met kleine, beginnende partijen optrekken om iets nieuws neer te zetten en uit te bouwen – stuk voor stuk zaken die de Nederlandse stage- en rigging-bedrijven niet schuwen. Dat wordt gewaardeerd en zorgt ervoor dat internationale klanten blijven terugkomen, en dat de concurrentiepositie van de Nederlandse markt sterk blijft. Zo werkt Leisure Expert Group samen met 250K en Alda Events aan een nieuw festival in Duitsland, New Horizons. Daarnaast is het bedrijf al jaren hofleverancier van Electric Daisy Carnival, het grootste dancefestival van Noord-Amerika, dat meer dan 400.000 bezoekers trekt. De main stages die Leisure Expert Group samen met uiteenlopende specialisten ontwerpt, doen niet onder voor attracties in grote pretparken.

Dit beeld past bij de veeleisende bezoeker die anno 2017 voor een totaalbeleving gaat. Alles moet kloppen op een festival of dance-event. Was vroeger de line-up bepalend voor het succes van een evenement, nu zijn het thema en de aankleding minstens zo bepalend, zo niet nog bepalender. Guus Lustenhouwer van Coreworks beaamt dit: “Beleving is heel belangrijk geworden. Het slagen van een festival hangt minder af van een paar goede namen op het affiche. Sfeer en kwaliteit zijn belangrijk, mensen zijn niet meer bereid om met de voeten in de modder te staan. Alles moet kloppen. Het aanbod aan eten en drinken is bijvoorbeeld veel gevarieerder. En bij zakelijke events en modeshows moet alles er perfect en schoon uitzien.”