‘Als Stageco bouwt, hoeven wij ons niet druk te maken’

dinsdag 13 juni 2017 - 10:55

Continuïteit, ontzorgen en heldere communicatie: dat zijn de kernwaarden waar podiumbouwer Stageco voor staat. "Wij willen altijd kwaliteit kunnen garanderen." 

Met vaste klanten als Sightline Productions, The Matrixx en 538 Groep is Stageco te vinden op evenementen als Groots met een zachte G, Emporium en 538Koningsdag. Daarnaast is het bedrijf de vaste leverancier van het huispodium van AFAS Live en dat van de Ziggo Dome. 

Directeur Eddie Slotboom: “Wij zijn natuurlijk maar een onderdeel van een groter geheel, maar we doen dit al jaren met heel veel plezier en kunde. Het is belangrijk dat we als bedrijf onze vaste klanten zo goed mogelijk blijven bedienen. Men kent de gezichten, men weet wat we kunnen. We zien groei dan ook niet als een doel op zich. Wij hoeven niet per se over vijf jaar zestig man in dienst te hebben.”

Ontzorgen
Slotboom: “Een uitspraak die wij vaak horen is: ‘Als Stageco bouwt, hoeven wij ons niet druk te maken.’ Dat komt door onze mensen: het begint bij de voorbereiding van projecten op kantoor en gaat vervolgens door tijdens de uitvoering van een project. Zowel onze crew op kantoor als die op locatie neemt onze klanten zorgen uit handen. Dat onze volledige crew zo proactief opereert en meedenkt met de klant, is iets wat onze klanten waarderen en waar wij enorm trots op zijn.” 

Cowboys
Slotboom loopt al heel wat jaren mee en heeft de markt zien veranderen – en niet altijd op een goede manier: “Er zijn de afgelopen vijf tot tien jaar heel wat podiumbouwers bij gekomen die buiten de piekmomenten onder de marktprijs werken. Daar doen wij niet aan mee. Gelukkig wordt de regelgeving steeds eenduidiger, want veiligheid is – terecht – veel belangrijker geworden. De echte cowboys zijn óf professioneler geworden óf uit de markt verdwenen.”

Innovatief
Als het gaat om nieuwe ontwikkelingen zit Stageco niet stil. Het bedrijf werkt al een tijdje met stalen trussen die veel zwaardere lasten kunnen dragen en sneller te construeren zijn dan de traditionele steigerbouw. Zo kunnen er met minder mankracht sneller grotere volumes gebouwd worden. Daarnaast schuwt Stageco ook de innovatie niet. Slotboom: “Anderhalf jaar geleden zijn we afgestapt van de hydraulische liftsystemen; die hebben plaatsgemaakt voor elektrische liftsystemen. Beweging werkt heel goed voor het creëren van show-effecten, denk aan dj’s of artiesten die verplaatst moeten worden. Met een elektrisch liftsysteem is dat veel beter aan te sturen en kunnen we nauwkeuriger werken. We hebben de elektrische liften al diverse keren ingezet, zoals bij de MTV Awards, de EO-Jongerendag en bij een optreden van Broederliefde. Je ziet dat er dan ook meteen meer vraag naar is.”

Slotboom licht tot slot een tipje van de sluier op omtrent de komende editie van Lowlands. “In samenwerking met onze Belgische vestiging hebben wij iets waanzinnig groots ontwikkeld. Begin mei kondigde Mojo veranderingen aan voor Lowlands. In die aankondiging werd onder meer vermeld dat de Alpha en de Bravo dit jaar flink aangepakt gaan worden. Inmiddels kunnen wij melden dat wij zowel voor de Alpha als voor de Bravo gigantische tenten ontwikkeld hebben. De Alpha gaat bestaan uit zes immense bogen met een hoogte van 20 meter, terwijl de Bravo een enorme dome van 18 meter hoog wordt, die aan vier zijden voorzien wordt van bogen. Het bijzondere aan beide tenten is dat ze geen palen in het midden hebben staan, wat zorgt voor fantastische zichtlijnen voor het publiek. Het terrein in Biddinghuizen is inmiddels voorzien van een vaste fundering en is dus helemaal klaar voor de nieuwe Alpha!”