Ontzorgen door de juiste mix van ervaring, passie en technologie

woensdag 24 mei 2017 - 15:51

Als marktleider op het gebied van licht-, geluid-, video- en rigging-verhuur opereert de Ampco Flashlight Group op velerlei fronten. Investeren en innoveren zijn voor het bedrijf van groot belang. "De markt is constant competitief. Dat dwingt partijen tot een kwaliteits- en efficiencyslag."

Bij bijna ieder groot festival of concert is wel een van de verschillende onderdelen van de Ampco Flashlight Group vertegenwoordigd. De werkzaamheden van Ampco Flashlight Rental hebben specifiek betrekking op alle disciplines die bij theater, concerten en festivals komen
kijken. Rigging, het inzetten van volgspots, het verzorgen van licht en geluid – voor de werknemers van Ampco Flashlight is het een kolfje naar hun hand.

"Wij zijn professionals met een passie voor professioneel licht, geluid, rigging en video,
die de beschikking hebben over vooruitstrevende technieken en specialismen", stelt Dennis van der Haagen, commercieel en operationeel directeur van Ampco Flashlight Rental. "Tegelijkertijd blijft het mensenwerk. Onze klanten willen professionele aandacht, iemand met verstand van zaken en – heel belangrijk – een partner die eventuele problemen snel oplost. Want zelfs bij ons gaat er weleens iets kapot."

"Neem bijvoorbeeld een razendsnelle actie bij Holland zingt Hazes in de Ziggo Dome: Het publiek is al in de zaal en de meng-
tafel houdt er ineens mee op. Dan is het fijn wanneer je over een back-up beschikt, zowel in mensen als in materialen, want nog geen twintig minuten later stond er een vervangende mengtafel. Gelukkig mag je na 19.00 uur met 130 kilometer op de A2, anders was de bekeuring wel wat hoger 
geweest", grijnst Van der Haagen.

Meerwaarde
Met onder meer The Passion 2017, Koningsdagfestivals op vijf locaties en diverse Bevrijdingsfestivals heeft Ampco Flashlight Rental hectische tijden achter
de rug. Maar tijd om stil te zitten is er niet. "Voorjaarsfestivals, Groots met een zachte G, Pinkpop, North Sea Jazz en Lowlands komen er alweer aan", zegt Van der Haagen. "En tussendoor doen we enkele honderden andere producties, variërend van Podium Witteman tot bedrijfs-
evenementen in de Beurs van Berlage, De Hallen en The Wall – drie locaties waar wij huisleverancier zijn – plus dance-events in De Marktkantine en diverse tv-programma's. Wij mogen al jaren mooie events en producties doen, van groot tot klein, van 10 tot 200.000 bezoekers."

The Passion lijkt ieder jaar grootser te worden en qua productie dus ook complexer. Van der Haagen: "The Passion is een zeer goed bekeken en technisch gecompliceerde productie, waarin onze meerwaarde duidelijk tot uitdrukking kwam. Niet alleen licht en geluid zijn geleverd door Ampco Flashlight, maar tevens is er vooraf een gedetailleerde simulatie gemaakt door zusterbedrijf Event Acoustics, op basis waarvan de ideale luidsprekerplaatsing en verwachte geluidsniveaus konden worden bepaald. Tijdens het evenement werden de geluidsniveaus door een MeTrao-systeem voortdurend bijgehouden, en bewees het rapport zijn waarde: niet alleen werd vooraf een duidelijke situatie geschetst, ook bleek de uiteindelijke situatie vrijwel exact zoals die voorspeld was. Zo wordt onze kennis waardevol ingezet voor alle stakeholders van een event."

Veiligheid en duurzaamheid
Met tweehonderd man personeel, waaronder een operationele ploeg van honderd
man, kan het bedrijf bogen op veel krachten. Deze worden voortdurend bijgeschoold. Van der Haagen: "Wij zetten sterk in op onze mensen, cursussen, veilig-
heid en professionaliteit. Innovatie en kwaliteit is wat ons onderscheidt, en die voorsprong behouden we door daar veel aandacht aan te besteden. Daarnaast steken we veel energie in opleidingen, zowel op gebied van veiligheid en duurzaamheid – zaken als VCA, werken op hoogte, EHBO – als technisch-inhoudelijke trainingen voor producten en ontwikkelingen. Zo doen we vaak demo's in onze studio's. Hiermee slaan we twee vliegen in één klap, want deze ruimtes bieden ook plaats aan repetities en opnamen voor 
diverse klanten en producties: van De Dijk tot Guus Meeuwis en van Gers Pardoel tot Anouk. Maar ook theater-, musical- en dansgezelschappen repeteren in onze studio's, die beide akoestisch gescheiden zijn van de rest van het gebouw."

Denktank
Behalve als bedrijf dat investeert in nieuwe producten, ziet Ampco zichzelf zeker ook als innovator. Het bedrijf is naar eigen
zeggen constant op zoek naar slimme oplossingen, eigen productontwikkeling en waardevolle samenwerkingsverbanden. "De denktank binnen de Ampco Flashlight Group is bijvoorbeeld zeer waardevol", stelt Van der Haagen. "Dit zorgt voor nieuwe inzichten, ontwikkelingen en producten zoals CyberHoist, teXLNT en MeTrao, die wereldwijd worden gebruikt."

Hoe hebben deze nieuwe producten de werkzaamheden van het bedrijf de afgelopen jaren beïnvloed? En hoe is de markt veranderd? Van der Haagen: "Het eerdergenoemde The Passion is een mooi voorbeeld. We proberen door de juiste mix van ervaring, passie en nieuwe technologie de klant zo veel mogelijk te ontzorgen en het publiek en de artiest in de watten te leggen. Daarbij hebben we ook steeds meer oog voor milieu, omwonenden en het 
beperken van overlast. De markt zelf is constant competitief. Dat is soms lastig, maar het dwingt alle partijen wel tot een kwaliteits- en efficiencyslag. Het is mooi om te zien dat we in Nederland steeds beter
worden. Het zeer gevarieerde culturele aanbod zorgt ervoor dat we aan het werk blijven, wat weer zorgt voor innovatie en een sterkere concurrentiepositie."