AV-branche blijft innovatief

woensdag 24 mei 2017 - 15:41

Voor de AV-branche zijn het spannende tijden. De markt ligt onder een vergrootglas, terwijl er meer dan ooit wordt uitgepakt met nieuwe technieken. Geluidsoverlast en gehoorschade zijn tegenwoordig echter ook belangrijke thema's, waarbij gemeenten, opdrachtgevers en uitvoerenden steeds vaker samen op zoek gaan naar oplossingen.

Over werk valt er in de AV-branche momenteel niet te klagen. Met name in de dancescene liggen er veel mogelijkheden voor audiovisuele toeleveranciers. Nog meer dan bij reguliere concerten en festivals is spektakel bij dance-evenementen uitermate belangrijk. Bij een technofestival verwacht het publiek immers de nodige showtechniek: vuurwerk, vlammenwerpers, confettibommen, videoprojecties, lasershows,
bewegende podiumdelen... De combinatie van bewegende beeld- en geluidselementen wordt daarbij steeds meer de norm. 
Het publiek betaalt weliswaar steeds meer voor een kaartje, maar het heeft door die hogere prijzen dan ook hogere verwachtingen.

Dancefestivals lijken qua groei hun hoogtepunt wel te hebben bereikt. Volgens de Dance Monitor van vorig jaar is het aantal festivals in de afgelopen veertien jaar zo goed als verdrievoudigd: van 89 festivals in 2002 naar 256 in 2016. En zoals gezegd groeiden de entreeprijzen mee: in dezelfde veertien jaar steeg de gemiddelde entreeprijs van dancefestivals met 60%: van €22 voor een kaartje in 2002 tot gemiddeld €35 in 2016. Het duurst waren afgelopen jaar de weekendtickets van Decibel Outdoor: €125 exclusief servicekosten.

Voorsprong
De markt zit in een rare spagaat. Er moet meer en sneller geleverd worden, maar de budgetten stijgen niet. Tegelijkertijd wordt het publiek wel geacht dieper in de buidel te tasten voor een entreekaartje en stelt het daardoor hogere eisen. Men wil meer show, meer en betere informatie tijdens een event, en meer betrokkenheid bij wat er op het 
podium gebeurt.

Een partij die hier goed op inspeelt is Van Deuveren, leverancier van de TVKAR. Deze mobiele led-schermen zijn dit jaar op verschillende evenementen te zien, zoals op Beach Pull in Putten en bij de Vierdaagse in Nijmegen. Volgens van Dirk-Joost van Hamersveld, bedrijfsleider bij Van Deuveren, spreken de voordelen van de TVKAR voor zich: “Door de snelheid waarmee een mobiel scherm wordt geplaatst, bespaar je flink in de arbeids-
kosten maar ook in de constructiekosten. Een traditioneel, modulair scherm moet in een frame worden getakeld; deze mobiele led-schermen zijn daarentegen binnen een half uur te verplaatsen, zodat ze binnen een locatie op verschillende plekken inzetbaar zijn.”

De vraag om grote volumes blijft 
toenemen. Zo heeft verhuurder Ampco Flashlight Rental een voorraad van 
duizenden geautomatiseerde lichtunits en honderden boxen, en ziet het bedrijf een stijging in de hoeveelheid materiaal die per productie gevraagd wordt. Goed 
materiaal en dito personeel spelen echter een sleutelrol, volgens Dennis van der Haagen, commercieel en operationeel 
directeur van Ampco Flashlight Rental: “Wij zetten sterk in op onze mensen, cursussen, veiligheid en professionaliteit. Innovatie en kwaliteit is wat ons onderscheidt, en die voorsprong behouden we door daar veel aandacht aan te besteden. Iedereen kan spullen kopen, maar op de juiste manier ermee omgaan en ze efficiënt inzetten, dat is waar wij voor staan. We hebben eigen opleidingen, maar ook een kwaliteits- en veiligheidscertificering. We zijn de enige Nederlandse verhuurpartij voor licht en geluid met het kwaliteits-keurmerk VCA.”

Veiliger en puurder geluid
Geluidsoverlast en gehoorschade zijn anno 2017 belangrijke thema’s binnen de markt. Ook op dit gebied liggen er veel kansen voor de Nederlandse branche, die zich, zoals wel vaker, als vernieuwer opwerpt. Story Event Engineering uit Alphen introduceerde dit jaar de nieuwe geluidstechniek Beam Shaping, die geluidsoverlast tegen moet gaan. Bij traditionele audiosystemen
wordt er gewoonlijk uitgegaan van het 
aantal decibellen dat een systeem moet kunnen produceren, om dit vervolgens los te laten op het publiek. Bij Beam Shaping werkt het precies andersom: eerst wordt er gekeken welke geluidsbeleving er bij het publiek moet ontstaan. Vervolgens wordt er teruggerekend welke frequenties en 
volumes elke afzonderlijke luidspreker dan moet produceren om overal een gebalanceerd totaalgeluid te krijgen.

Michael Story, directeur van Story: “Op outdoorfestivals waar Beam Shaping werd toegepast is duidelijk gebleken dat het publiek achter in het veld er meer bij betrokken werd, terwijl de muziek qua 
decibellen juist minder hard stond. Dat komt puur door de directe concentratie van het geluid, waardoor mensen het harder en voller ervaren dan ze gewend zijn. Ook geluidstechnici overschatten met Beam Shaping consequent het aantal decibellen dat ze horen.”

Ook Ampco Flashlight zet al jaren in op geluidsbeheersing. Voor The Passion 2017 leverde het bedrijf niet alleen licht en 
geluid, maar liet het vooraf een gedetailleerde simulatie uitvoeren door zusterbedrijf Event Acoustics. Op basis hiervan konden de ideale luidsprekerplaatsing en de verwachte geluidsniveaus worden bepaald. Tijdens het evenement werden de geluidsniveaus bovendien voortdurend bijgehouden door een MeTrao-systeem.

Event Acoustics ontwikkelde daarnaast ook TexLnt: akoestische doeken die organisaties kunnen ophangen om de geluidsoverlast te beperken. Deze doeken worden steeds vaker
ingezet, temeer omdat gemeenten steeds meer oog hebben voor de mogelijkheden en de urgentie van nieuwe technieken.

Virtual en mixed reality
Andere trends die we in 2017 (en 2018) zullen gaan zien, zijn nieuwe technieken zoals virtual reality en hologrammen. Een zaal vol mensen met een VR-bril op voelt nu misschien nog wat onwennig aan, maar komt steeds vaker voor. De volgende stap wordt mixed reality, waarbij er als het ware een virtueel laagje over de echte wereld heen gelegd wordt. Dat kan met behulp van speciale brillen of schermen, maar ook met de mobiele telefoon, die dan ter plekke als tweede scherm dient.

De inzet van hologrammen tijdens concerten en evenementen is in feite ook een soort van ‘gemixte realiteit’. Tijdens Holland zingt Hazes, afgelopen maart in de Ziggo Dome, lieten Panasonic Visual Systems en Novaline voor het eerst een nieuwe technologie zien die het mogelijk maakt levensechte hologrammen te presenteren. Het hologram werd met behulp van nanotechnologie ‘geprojecteerd’ op een onzichtbaar scherm van Novaline. Hierbij werd gebruikgemaakt van een speciale 
PT-RZ31KEJ-laserprojector van Pana-sonic, een van de meest geavanceerde 
30K-laserprojectoren van het moment. Gezien het succes ervan is het niet de vraag óf deze nieuwe techniek breder omarmd zal worden, maar wanneer.