Interview: Paylogic zet in op e-commerce

woensdag 01 juni 2016 - 10:28

Paylogic viert dit jaar zijn 10-jarig bestaan. Het ticketingbedrijf heeft zijn aanbod verbreed met vluchten en hotels, en het bezit in vele Europese markten inmiddels een flink marktaandeel.

Paylogic haalde onlangs het NOS Journaal en bijna elke krant vanwege de samenwerking met Ticketswap. CEO Jan Willem van der Meer: “Een journalist meldde: ‘Nu grote jongens als Ticketmaster nog’. Terwijl Paylogic in Nederland qua omzet- en ticketvolume veel groter is dan Ticketmaster, dat volgens Twinkle maar iets meer dan de helft van onze jaarlijkse ticketomzet haalt. Misschien zijn we wel te bescheiden geweest.”

Sinds 2006 groeide Paylogic de eerste vijf jaar meer dan 2500% (jaarlijks nog steeds ruim 10%) en verkocht het 1 miljard euro aan tickets. Een kwart daarvan realiseerde het vorig jaar. Met 250 miljoen euro aan tickettransacties is Paylogic marktleider in Nederland en een van de grootste partijen in Europa.

Travel-oplossingen
Nieuwste troef is de groei naar een e-commerce platform voor gepersonaliseerde verkoop. Zo worden naast tickets voor Awakenings Festival ook volwaardige reispakketten aangeboden. “We verkopen een complete travel-oplossing, waarbij je ook je vlucht kan boeken, je hotel of tent kiest en zelfs het transport naar het evenement.” Zo kan de organisator ook profiteren van de winst die anderen maken op al die overnachtingen.

Een ander cruciaal voordeel van het e-commerce-platform is dat het tickets gepersonaliseerd kan verkopen. Elke bezoeker neemt zijn eigen gegevens en voorkeuren automatisch mee via een ‘identifier’. Het printen van tickets behoort straks tot het verleden. “In de nieuwe situatie is je polsband, pas en/of je telefoon jouw ‘identifier’. Een ‘sleutel’ die je bij de entree en overal tijdens het evenement en in de omgeving kunt gebruiken voor aankopen en interactie. Wij faciliteren de logica, koppelen de verschillende technologieën voor onze klanten en leveren een veel betere totaalervaring. Dat gaat zover dat die chip ook in het openbaar vervoer werkt, zodat je gratis met de metro naar het evenement kan. Achteraf krijg je weer korting bij Starbucks of ga je ermee naar de afterparty.”

Voor Amsterdam Open Air biedt Paylogic al de optie om bij kaartpersonalisatie direct je saldo op te waarderen. De klant kan direct naar de bar lopen en de evenementhouder ontvangt het geld eerder. De RFID-chip in het polsbandje wordt direct gekoppeld aan de ‘fan-account’ van de organisatie en ook Paylogic ‘connect’ voor het scannen van de tickets.

Nieuwe kansen
Paylogic leeft het laatste jaar in een dubbele wereld. Enerzijds de negatieve publiciteit over moederbedrijf SFX, tegelijkertijd gaat het met het ticketingbedrijf juist goed. Dat is alleen lastig uit te leggen, nu het vooral over Chapter 11, faillissementen, reorganisaties en ontslagen gaat. “Het voelt bijna ongeloofwaardig als we vertellen dat we het beste jaar ooit hadden. Sterker nog: Er komen voor ons een hoop mooie, nieuwe kansen uit de naderende doorstart van SFX. Zo verwachten we dit jaar alsnog een kantoor in de VS te openen!”