Merlin-independents hebben digitale omslag gemaakt

vrijdag 26 juni 2015 - 13:55

Merlin heeft het jaarlijkse onderzoek onder de achterban gepubliceerd. Hieruit blijkt dat het overgrote deel van de onafhankelijke labels de omslag heeft gemaakt, en dat de inkomsten uit digitaal hoger zijn dan uit fysiek product. Over het algemeen lopen de betaalde downloads wel terug, maar dat maken de inkomsten uit streaming meer dan goed.

Merlin vertegenwoordigt ruim 20.000 onafhankelijke labels en maatschappijen wereldwijd, waaronder Beggars Group, Domino, Secretly Group, Epitaph, Ninja Tune, PIAS, Warp Records, Kontor Records en het Nederlandse Armada Music. Uit de jaarlijkse cijfers blijft dat inmiddels 55 procent van alle inkomsten uit het digitale domein komt. Het is voor het eerst dat die omslag volledig is gemaakt. Vorig jaar was al meer dan de helft van de bij Merlin aangesloten partijen over dat kantelpunt geraakt.

Volgens de cijfers zijn de inkomsten uit digitaal het afgelopen jaar met 75 procent gestegen. Een op de drie aangesloten labels meldt dat streamingservices – en met name de betaalde modellen – inmiddels hun primaire inkomstenbron zijn geworden. Merlin meldt daarbij dat er een zichtbaar verschil zit in het luistergedrag van streamingdienstgebruikers. Onder de betalende gebruikers wordt gemiddeld meer dan een derde (35 procent) meer naar de catalogus van de onafhankelijke labels geluisterd dan onder de mensen die via een freemiummodel luisteren. Voor het overgrote dele van de Merlin-achterban geldt dat het afgelopen jaar een groei is doorgemaakt. Gezamenlijk beheersen die partijen nu zo'n 10 procent van de totale digitale markt. Het volledige rapport is door Merlin via WeTransfer beschikbaar gesteld.

Charles Caldas, CEO van Merlin: "Het Merlin ledenonderzoek laat wederom zien hoe goed de onafhankelijke labels het in de wereldwijde digitale markt doen. Dit jaar wordt eens te meer duidelijk op wat voor snelheid de muziekwereld verandert en muziekliefhebbers overschakelen op (betaalde)streamingdiensten. Door in die verandering voorop te lopen, zien de onafhankelijke labels hun publiek groeien, met als resultaat groeiende digitale inkomsten en groei van hun bedrijven in het algemeen."